Page 7

Mediatalo ESA Tilinpäätös

TILINPÄÄTÖS 2012 7 Merkittävä päätös oli retrofit-painokoneen osto ESA Leh-tipaino Oy:öön. Retrofit-painokone on kunnostettu, käyt-töiältään lähes uutta vastaava laite. Kone modernisoidaan omissa tiloissamme ja se asennetaan Lehtipainon aiempaan paperivarastoon kuluvan vuoden aikana. Vanha painokone toimii normaalisti siihen asti, kunnes uusi laitteisto otetaan käyttöön joulukuun alussa, ja varsinainen tuotanto aloite-taan vuodenvaihteen jälkeen. Projektin toteuttavat sveitsi-läiset Gamag Grafische Manufakturin ja NPS Nordic Printing Solutions GmbH:n. Heillä on vankka kokemus vastaavista hankkeista ympäri maailmaa – Suomessa tämänkaltainen investointi on kuitenkin lajissaan ensimmäinen. Investoin-nin arvo rakennusmuutoksineen on noin 6 miljoonaa euroa. Lisäsimme panostuksia sähköiseen liiketoimintaan kauden aikana. Merkittävin aluelaajennus oli sähköisen viestinnän mainostuotantoon ja myyntiin keskittyvän Uudenmaan ääni-tuotanto Oy:n liiketoiminnan ostaminen. Uutta liiketoimintaa varten perustettiin uusi tytäryhtiö ESA Digital Oy. Uuden yhtiön avulla kehitämme sähköistä liiketoimintaamme ja haemme mediamarkkinan muutoksessa kasvua myös val-takunnallisilta markkinoilta. ESA Print Oy:n omistuspohja laajeni, kun uudesta toimitus-johtajasta tuli myös 20 prosentin vähemmistöosakas. Näem-me, että yrittäjäomistaja pystyy paremmin mukauttamaan ja suuntaamaan yrityksen toimintaa nopeasti muuttuvilla arkkipainomarkkinoilla. ESA Print on tiivistänyt merkittäväs-ti yhteistyötä Mediatalo ESAn muiden palveluiden kanssa, erityisesti sähköiset palvelut ovat nyt myös Printin asiak-kaiden käytössä. NÄKYMÄT 2013 Epävarma taloudellinen tilanne ja nopeutunut median murros asettavat suuria haasteita mediatalojen kannattavuudelle. Sähköiset palvelut lisääntyvät vauhdilla ja ne osin täydentä-vät, osin korvaavat perinteisiä printin vahvoja alueita. Tämä murros rapauttaa vanhoja ansaintamalleja ja uudet eivät täysin korvaa vielä menetyksiä. Myös arvonlisäverokan-nan nousu 2012 alusta nopeutti muutosta. Tämä muutos on kiihdyttänyt mediatalojen sopeutustoimia vallitsevaan markkinatilanteeseen ja alalla työskentelevien henkilömäärä on pudonnut nopeasti. Mediatalo ESA sopeutti toimintaansa heti tämän vuoden alussa vastaamaan muuttunutta markkinatilannetta. Sisäl-tötuotannon organisaatiota muutetaan voimakkaasti me-dialähtöisestä toimintamallista sisältölähtöiseen työsken-telytapaan. Tämä tarkoittaa perinteisen sanomalehtityön voimakkaampaa painotusta päivään, kun taas sisältötuo-tantoa sähköisiin välineisiin lisätään myöhäiseen iltaan asti. Kuluttajan mediapäivän parempi huomioiminen aamusta iltaan omilla medioillamme on keskeinen tavoitteemme. Ta-voitamme alueen kuluttajia medioillamme enemmän kuin koskaan. Lähtökohdat tilanteen muuttamiseksi entistä kan-nattavammaksi liiketoiminnaksi ovat hyvät. Haluan kiittää henkilöstöämme kuluneesta vuodesta ja suunnata katseen kohti tulevaa vuotta. Alkanut vuosi on haasteellinen, mutta uskon, että yhteistyöllä ja tarttumal-la rohkeasti uusiin haasteisiin vuodesta tulee onnistunut. JUKKA OTTELA toimitusjohtaja, Mediatalo ESA


Mediatalo ESA Tilinpäätös
To see the actual publication please follow the link above