Page 6

Mediatalo ESA Tilinpäätös

Toimitusjohtajan katsaus Haasteena median murros Medialiiketoiminnan liiketoimintaympäristös-sä tapahtui selkeä käänne vuoden 2012 aikana. Kuluttajien mediakäytön muutok-sesta 6 MEDIATALO ESA ja sähköisen viestinnän voimakkaas-ta kasvusta johtuva median murros kiihtyi selvästi. Samaan aikaan yleinen taloudel-linen tilanne heikkeni ja osa Euroopasta ajautui taantumaan. Kun tähän vielä lisätään sanomalehtien arvonlisäverokannan nousu 9 prosenttiin, on selvää, että markkinatilanne medialiiketoiminnassa heikkeni nopeasti ja yhtiöiden tulokset kääntyivät selkeään laskuun. Sanomalehdistön liiketoimintaympäristön nopea muutos vaikutti sanomalehtien lukijamääriin, jotka putosivat vuoden aikana jonkin verran. Painettu sana menetti asemiaan, mutta vastaavasti verkko jatkoi kasvuaan. Etenkin matkapuhelin-ten ja tablettien suosio kasvoi lähes räjähdysmäisesti - suo-malaisista jo 18 prosenttia lukee sanoma- ja aikakauslehtiä matkapuhelimella ja 7 prosenttia tabletilla viikoittain. Lisäksi tietokoneella lehtiä lukee lähes 60 prosenttia suomalaisis-ta. Paperilehden asema on kuitenkin edelleen vahva, sillä 12 vuotta täyttäneistä 94 prosenttia lukee vähintään yhtä paperilehteä viikossa. Uudet välineet ovat täydentämässä lukemista, ei sitä vähentämässä. Mediatalo ESAn lehtien tunnusluvut olivat yleisen kehityk-sen kanssa samansuuntaiset. Valtakunnallisessa vertailussa pärjäsimme kuitenkin hyvin. Vuosivertailussa Etelä-Suomen Sanomien lukijamäärän pudotus oli maakuntalehtien pie-nimpiä. Yhteistavoittavuus, jonka kasvattaminen on ollut eräs strategiamme keskeisiä elementtejä, puolestaan kas-voi peräti 11 prosenttia. Tämä kasvu oli suurin isoimpien Kärkimedialehtien joukossa, verkon ja lehden tavoittaes-sa yhteensä jo 181 000 lukijaa. Luku on jo huomattava ja kertoo hyvin onnistuneesta työstä. Heinolassa ilmestyvän Itä-Hämeen lukijamäärä kasvoi jonkin verran edelliseen tar-kastukseen verrattuna. Lukijamäärän kasvu oli erinomainen suoritus laskevassa yleistrendissä. Mediamainonnan näkökulmasta vuosi oli haastava. Vuoden 2012 ensimmäisen kvartaalin aikana kehitys oli vielä po-sitiivinen. Käänne heikompaan tapahtui keväällä ja jatkui kiihtyvänä aina loppuvuoden. Mediamainonnan kumulatii-vinen muutos oli -2,9 prosenttia. Mainonta laski kaikissa mediaryhmissä verkkomainontaa lukuun ottamatta. Verk-komainonnan kasvu oli 10 prosenttia, suurimmat pudotuk-set kirjattiin sanoma- ja aikakauslehdillä. Markkinaosuuksis-sa tapahtui myös siirtymää. Sähköiset mediat kasvattivat osuuttaan, mutta printti on edelleen selvä ykkönen 54,1 prosentin markkinaosuudella. Mediatalo ESAn mediamyynti noudatti pitkälle valtakun-nallista kehitystä medioiden yhteenlasketun pudotuksen ollessa 8 prosenttia. Verkkomainonta ja kaupunkilehdet kasvattivat myyntiään ja myös tilattavista sanomalehdis-tä Heinolassa ilmestyvä Itä-Häme onnistui kasvattamaan mediamyyntiään. MEDIATALO ESAN TAPAHTUMIA 2012 HR on nähty jo pitkään panostusalueena, sillä johtaminen ja työhyvinvointi ovat keskeisiä asioita erityisesti muutosti-lanteessa. Jaoimme alkusyksyllä hallinnon taloushallintoon ja henkilöstöhallintoon korostaaksemme eri osaamisalueita. Panostimme kuluneena vuonna erityisesti osaamisen joh-tamiseen, sillä median murroksen nopeutuessa entisestään tarvitsemme uutta osaamista ja uusia valmiuksia. Panos-tusalueita olivat mm. johtoryhmätyöskentely ja esimiestai-dot. Lisäksi käynnistettiin osaamiskartoitukset strategisista osaamisista ja työelämätaidoista.


Mediatalo ESA Tilinpäätös
To see the actual publication please follow the link above