Page 6

2016 | LAPPSET PLAY fin

Leikin kieli on universaali Lapset leikkivät kaikkialla maailmassa, jos vain saavat siihen mahdollisuuden. Kansainvälisten tutkimusten mukaan leikki tukee lapsen kokonaisvaltaista kehitystä; hänen sosiaalista, emotionaalista, kognitiivista ja fyysistä hyvinvointiaan. Leikki auttaa lasta rentoutumaan ja vähentää stressiä. Leikki vahvistaa lapsen itsetuntoa. Leikkiessään lapsi liikkuu luontaisesti, mikä vahvistaa fyysistä kuntoa ja kehittää lapsen motoriikkaa mahdollistaen liikunnallisen elämäntavan perustan. Lapsi ei ensisijaisesti leiki oppiakseen vaan oppii leikkiessään. Leikin lomassa lapsi harjoittelee taitoja, joita hän myöhemmin elämässään tarvitsee. Vaikka leikin perimmäinen tarkoitus ei olekaan oppiminen, leikki tukee oppimista, vahvistaa keskittymiskykyä ja ruokkii luovuutta. Me olemme Lappsetilla edelläkävijöinä kehittäneet leikillisiä oppimisympäristöjä. Yhteistyössä Lapin yliopiston kasvatustieteiden, Lapin ammattikorkeakoulun sekä tietotekniikan ammattilaisten kanssa loimme monitieteisessä Let’s Play – hankkeessa jo 2000-luvun alussa perustan digiteknologiaa ja leikkiä yhdistäville oppimisympäristöille. Hankkeessa tehtyjen tutkimusten myötä leikkiin ja leikillisyyteen perustuvat opetusmenetelmät sisältyvät yhä useammin koulujen opetussuunnitelmiin. Leikki on tullut myös opetuksen arkeen. Päiväkotien ja koulujen pihoilla olevat leikki- ja liikunta-alueet aktivoivat lapsia liikkumaan välitunneilla, mikä puolestaan vahvistaa heidän oppimiskykyään. Leikin merkitys mielletään eri tavoin eri kulttuureissa vaikka lasten leikki ympäri maailman on samankaltaista. Eri maissa on toki toisistaan poikkeavia tapoja ja perinteitä. Joissakin kulttuureissa painotetaan kognitiivisten taitojen harjoittamista jo pienestä pitäen, kun toisissa kulttuureissa katsotaan lapsen vapaan leikin luovan pohjaa elämälle; oppimiselle, koulun käynnille ja aikuiseksi kehittymiselle. Jokaisella lapsella tulisikin olla oikeus vapaaseen ja turvalliseen leikkiin sisällä ja ulkona. Leikin tulisi ennen kaikkea olla hauskaa, iloista, omaehtoista, mielikuvituksellista ja tuottaa lapselle positiivisia tunnekokemuksia sekä yhteisöllisiä elämyksiä! Siksi kiinnitämme entistä enemmän huomiota Inclusive Design – periaatteen mukaiseen tuotesuunnitteluun, jotta kaikki lapset voisivat leikkiä. Meidän tehtävämme Lappsetilla on varmistaa tuotteidemme ja niistä syntyvien ratkaisujen kautta, että eri-ikäiset lapset kaikkialla maailmassa voivat leikkiä heidän kulloiseen kehitysvaiheeseen ja ikään suunnitellulla, turvallisella leikkipaikalla. Inspiroidaan ja kannustetaan kaikki lapset liikkeelle ja leikkiin! FYYSISYYS SOSIAALISUUS EMOTIONAALISUUS KOGNITIIVISUUS 6


2016 | LAPPSET PLAY fin
To see the actual publication please follow the link above