Page 2

BUUSTIA Lahden Seudulle | 1 • 2015

2 JOUKKOVOIMALLA PÄÄKIRJOITUS Joukko- YHTEISTYÖLLÄ TULEE M PARAS TULOS voimaa eille kaikille on erittäin tärkeää Lahden seudun Kari Salmi hallituksen puheenjohtaja LADEC TOIMITUSKUNTA Tomi Tura (päätoimittaja), Päivi Tirkkola (toimituspäällikkö), Tarja Pellinen ARTIKKELEIDEN KIRJOITTAJAT Pirjo Kuisma, Päivi Piispa, Taru Schroderus VALOKUVAT Panu Rissanen, Juha Tanhua, Teemu Töyrylä ULKOASU JA TAITTO Petri Koivisto Design PAINOS 36 000 kpl KUSTANTAJA Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy PAINOPAIKKA Esan Kirjapaino Oy, Lahti 2015 ISSN 2342-740X (painettu) ISSN 2342-7418 (verkkojulkaisu) www.facebook.com/TeamLahtiRegion www.lahtibusinessregion.fi » Isku – Made in Lahti, Finland Huonekaluvalmistaja Isku päätti loka-kuussa keskittää tehtaansa Lahteen. Yritys investoi kaupunkiin yli 10 mil-joonaa euroa. Iskun juuret ovat vahvasti paikka-kunnalla: perheyritys on perustettu Lahteen vuonna 1928. Se tuodaan esille näyttävästi yrityksen huonekaluissa ja mainoksissa Made in Lahti -merkillä. ”Yrityksen täytyy olla ylpeä juuris-taan ja historiastaan. Meille on kerty- kehittyminen yhä parempaan suuntaan: ihmisten hyvinvointi, alueen menestyminen, työpaikkojen ja yrittäjyyden lisääntyminen ja osaamisen nouse-minen. Näiden tavoitteiden hyväksi pääsen teke-mään työtä muun muassa LADECin hallituksen puheenjohtajana. Lahden seudun menestyksessä ei ole kyse enää kuntien välisestä kilpailusta, vaan koko seudun pärjäämisestä muihin kaupunkiseutui-hin verrattuna. Menestymme parhaiten yhteisellä taktiikalla: luomalla mahdollisimman hyvän alueen yrittämiselle ja unohtamalla paikalliset nokkapokat ja osaoptimoinnit, joista ei koskaan välity hyvä mielikuva. Yhteisen hengen pitäisi näkyä esimerkiksi maankäyttöä, kaavoitusta, asumista ja liikennejärjestelyjä koskevissa asioissa. Kaupunkiseutujen välisessä kilpailussa LADEC on Lahden seudun kuntien yhteinen joukkue. Yhteinen näkemys ja toiminta antavat LADECille hyvän pohjan alueen markkinointiin ja kilpailukyvyn tukemiseen. LADEC on uudistunut ja tehnyt kovaa työtä parhaiden toimintatapojen löytämiseksi. Nyt yhtiö pääsee tekemään töitä entistä tehokkaammin alueen menestyksen eteen yhteistyössä alueen yritysten ja muiden toimijoiden, kuten Lahden ammattikorkea-koulun, Lahden Yliopistokampuksen ja Päijät-Hämeen liiton kanssa. On hyvä, että katsomme porukalla, miten voimme saada hyvinvointia, kilpailukykyä, työllisyyttä, yrittäjyyttä ja osaamista alueelle. Alueen yritys-toiminnalla ja julkishallinnolla on pitkä yhteinen historia. Sovimme siis hyvin samaan joukkueeseen. – Kestävän kasvun vauhdittaja – Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy kehittää Lahden kaupunkiseudun elinkeinoelämän edellytyksiä, kilpailukykyä ja vetovoimaisuutta. Vastaamme aloittavien, toimivien ja sijoittuvien yritysten palvelusta Lahden kaupunkiseudulla sekä seudun markkinoinnista yritysympäristönä. BUUSTIa-nimi on johdettu englanninkielisestä sanasta ”to boost”, vauhdittaa, tukea, edistää. Kerromme lehdessämme Lahden seudun menestystarinoista ja buustista. Syksyllä 2014 käynnis-tyi valtakunnallista huomiota herättänyt Operaatio L.B.R. -mark-kinointikampanja, jos-sa elokuvien sankareina kuvatut yri-tysjohtajat nousevat yhdessä tuomaan Lahden seutua parrasvaloihin. Kam-panja on osa Team Lahti Region -toi-mintaa ja henkeä, joka kuuluttaa uu-sien ideoiden, rohkeiden päätösten ja ennen kaikkien positiivisten teko-jen perään. Lahden seutua nostetaan ylöspäin yhdessä tekemällä. Kuka tahansa meistä – yritys, yh-teisö tai yksityishenkilö – voi osal-listua hyvien tekojen talkoisiin. LADECin, Päijät-Hämeen liiton, Lah-den kaupungin, Lahti Regionin ja seu-dun yritysten yhdessä käynnistämä Team Lahti Region on avoin toimin-taryhmä, joka tekee töitä Lahden seu-dun eteen ja tuo seutua esille hyvässä hengessä. Vaihtoehtoja hyville teoille ja Lah-den seudun esiintuomiselle on niin monta kuin Team Lahti Regioniin osal-listujiakin. Kaikki arkiset, pienet teot seudun hyväksi lasketaan. Voit liittyä Vesijärvisäätiön tukijaksi, somistaa asuinympäristöäsi, järjestää tapahtu-man, liittyä Lahen D -kehitysryhmään tai jakaa sosiaalisessa mediassa hyviä asioista Lahden seudusta. Olemme koonneet tälle aukeamalle esimerkkejä Team Lahti Region -teoista. ”Uskon, että seudun hyvä maine rakentuu yhdessä tekemisestä ja sii-tä hyötyvät kaikki”, LADECin markki-nointipäällikkö Tarja Pellinen toteaa. lahden seudulle 1/2015 Teksti: Päivi Piispa


BUUSTIA Lahden Seudulle | 1 • 2015
To see the actual publication please follow the link above