Page 18

BUUSTIA Lahden Seudulle | 1 • 2015

Kurkistus kahden liiketoiminta-kehittäjän työviikkoon Liiketoimintakehittäjä Mikko Kyle ideoi asiakkai-den kanssa uusia liiketoi-mintakonsepteja ja tutkii niiden toteutusta aina yri-tystoiminnan käynnistymi-seen asti. LADECin liiketoiminta- kehittäjä Johanna Veikko- lainen tapaa viikoittain Lahden kaupunkiseudun pk-yrityksiä. Kannattavan kasvun reseptejä etsitään asiakasyritysten kanssa yhteistuumin. Maanantai Aamun ensimmäisessä asiakas-palaverissa kävimme läpi nuorten opiskelijoiden liikeideaa. Onnis-tuin kirkastamaan heille muuta-man esimerkkiyrityksen kautta tarvittavia perustekijöitä, joita tulisi ottaa tuotteen kaupallistamisessa huomioon. Kannus-tin heitä lähtemään rohkeasti tapaamaan potentiaaleja asiakkaita ja kuulemaan li-sää näiden tarpeista. Seuraavaksi käsit-telimme erään raskaan teknologisen ratkaisun sisältöä ja sen osalta Tekesille tehtävää rahoitushakemusta. Kiireisen päivän päätti tiivis aloituskeskustelu Protomon toiminnasta kiinnostuneen naishenkilön kanssa. Sopiva liikeidea vielä puuttuu, mutta hänen kaltaisel-leen osaavalle ammattilaiselle sellainen saattaa jatkossa löytyä. Tiistai Kävin päivän kuluessa läpi vastuullani olevan Protomon suunnitelmia vuosien 2015 ja 2016 osalta. Päätin, että palve-lujamme on syytä markkinoida aikaisempaa laajemmalle kohderyhmäl-le niin Lahdessa kuin sen lähikunnissa. Iltapäivän ohjelmaan kuului tutustumi-nen erään asiakascasen osalta verkossa esiteltyyn dokumentaatioon. Totesin tyytyväisenä, että hankkeen markkina- selvitysvaihe etenee suunnitelmien mukaan. Uudet pilvipalvelut ovat hyviä sparrauksen apuvälineitä, sillä viimei-simmät dokumentit löytyvät sieltä käte-västi milloin tahansa. Niistä on helppoa seurata, miten tiimi toimii. Suosittelen! Keskiviikko Tapasin heti aamusta Protomon jäse-nen, joka kertoi projektinsa olevan tällä hetkellä ’jäissä’. Onnistuimme yhdessä lisäämään siihen uutta virtaa. Seuraavak-si hänen vetämänsä tiimi lähteekin lähes alusta liikkeelle. Sitoutamme muutaman alueen potentiaalisen asiakasyrityksen mukaan keskusteluun, jossa on tarkoi-tuksena tutkailla tiimin valmistelemaa ratkaisua palvelun sisällöstä ja arvioi-da sen kiinnostavuutta. Tässä vaiheessa olikin viimeistään aika herätä asiakas-työhön. Iltapäivällä kävin Felmannian yrittäjyystapahtumassa kertomassa toi-minnastamme ja Protomon tarjoamasta palvelusta. Sain muutamia ihmisiä liit-tymään mukaan toimintaamme, mikä olikin yksi käynnin tavoitteista. Torstai Käytin aamupäivän paperitöihin eli lä-hinnä sähköposteihin vastaamiseen. Tutkailin lisäksi, millaisia alkuvaiheen kasvuyritysten tapahtumia löytyisi nä-köpiirissä. Jämsän Himoksella järjestet-tävä tapahtuma vaikutti kiinnostavalta, joten päätin selvittää lisää sen sisällöstä Protomon toiminnan näkökulmasta. Jäin pohtimaan osallistumista. Iltapäivästä asiakkaakseni tuli eräs kansainvälinen opiskelijajäsenemme, joka halusi kuulla näkemykseni uudesta liikeideasta. Totesimme yhdessä siihen liittyvät haasteet. Idealle ei myöskään näyttänyt löytyvän selkeää markkinaa, joten ansaintamalli ei vaikuttanut toden-näköiseltä. Silti hienoa, että monenlaisia uusia ajatuksia liikeideoista uskalletaan nostaa tarkasteltavaksi. Protomossa jär-jestettiin illalla sen jäsenille Protomo Forum -koulutustilaisuus, jossa Diges ry:n edustaja kertoi teemasta ”Fokusoin-nilla kasvuun”. Perjantai Ryhdyin työstämään omaa osuuttani seuraavalla viikolla järjestettävän Lahti Business Day’n osalta. Jatkoin myös asi-akkaan markkinaselvityksen arviointia ja tapasin kyseisen tiimin vetäjän pikaisesti jatko-ohjeiden antamisen merkeissä. Asiantuntijakonsulttimme jatkoi myö-hemmin hänen kanssaan keskustelua mahdollisuudesta löytää rahoitusta yksityiseltä bis-nesenkeliltä. Potentiaalia näyttäisi löytyvän, mut-ta työtä on vielä tehtävä, jotta rahoittajalle voidaan esittää selkeä arvolupaus ja näkemys sijoituksen kannattavuudesta ja siihen liittyvästä riskistä. Maanantai Aamu alkoi valmistautu-misella yhdessä kollegan kanssa tiimimme viikko-palaveriin. Keskustelimme päivänpolttavista asioista ja hioimme sisäisiä toiminta-tapojamme. Seuraavaksi olikin vuorossa viikon ensimmäinen asiakastapaaminen, jossa pohdimme yrityksen markkinoin-tiasioita. Iltapäivällä osallistuin Erotta-vuus- valmennukseen, jossa yrityksiä ohjataan ruotimaan omalla toimialal-laan tapahtuvia ilmiöitä. Valmennuk-sessa autetaan osallistujia tunnistamaan omia kilpailuetujaan ja hyödyntämään sen tarjoamia mahdollisuuksia. Tiistai Tiimipalaverissa pohdimme asiakasyri-tysten ajankohtaisia tarpeita ja niihin vastaamista. Sitten olikin vuorossa uu-den asiakkaan tapaamiseen valmistau-tuminen: tutkin heidän verkkosivujaan ja tutustuin taloushistoriaan. Uuden asiakkaan ensitapaamisella kävimme läpi yrittäjän näkemiä liiketoi-minnan haasteita ja sovimme jatkotoimenpiteistä. Seuraa-vaksi suuntasinkin vanhan tu-tun asiakkaan luokse, jossa mietimme uuden kehityshankkeen Tekes-rahoi-tuskelpoisuutta. Lupasin etsiä sopivia tutkimusyhteisöjä avuksi projektin to-teutukseen. Päivän päätti alueemme yrityksille suunnattu, kollegani vetämä Sales Booster -koulutus. Keskiviikko Tämäkin päivä alkoi palaverilla, tällä kertaa Turun Yhdyskuntatekniikka- ja Tampereen Alihankintamessuja koske-valla suunnittelupalaverilla. Aikeemme on järjestää asiakkaillemme yhteisosas-toja, joten ideoimme niiden konsep-tia, viestin rakentamista ja budjetointia. Sitten hyppäsinkin jo autoon ja lähdin tapaamaan alueelle sijoittunutta yri-tystä, jolle esittelin LADECin palveluita. Keskustelimme samalla mahdollisesta yhteistyöstä. Loppupäivän syvennyin asiakastapaamisissa esille nousseiden tarpeiden edistämiseen. Torstai Toimistopäivä. Kävin läpi tavoitteidemme edisty-mistä ja olin muutoinkin tiimiläisteni käytettävissä. Soitin muutamiin yrityk-siin, joiden kanssa ei juuri nyt ole ollut aktiivista pro-jektia käynnissä. Iltapäivällä valmiste-lin yhtä suurehkoa julkista hankintaa. Päivää ilahdutti asiakkaalta tullut hyvä palaute palveluistamme. Perjantai Toimitusjohtajan kuukausi-info. Sitten menin uuden asiakkaan luo. Tapaami-nen hieman venyi, mutta saatiinpa asiat kunnolla läpi käytyä – tarkoitushan on luoda pohjaa kestävälle yhteistyölle! Päivän päät-teeksi kirjasin vielä tapah-tumia ja asioita asiakastie-torekisteriin. Johanna Veikkolainen on LADECin KaKe- eli Kasvu- ja kehittämis- palveluiden kahdeksanhenkisen Rahoitusneuvonta- ja myynnin- edistämistiimin vetäjä. Teksti: Pirjo Kuisma Kuva: Panu Rissanen Mikko Kyle työskentelee LADECin yksityishenkilöille suunnatussa Protomo-palvelussa. 18


BUUSTIA Lahden Seudulle | 1 • 2015
To see the actual publication please follow the link above