Page 15

BUUSTIA Lahden Seudulle | 1 • 2015

käyttökohteiksi Karjalainen luettelee yksityiskotien ohella hotellit, laivojen käytävät ja erilaiset julkiset rakennukset. Designed and made in Lahti Karluxin toiminnan kivijalan muodostavat puisto-, piha- piiri- ja seinävalaisimet, jotka kaikki valmistetaan lähituo-tantona Lahdessa, yhtiön omassa tehtaassa. Hyvämainei-sen yrityksen laadukkaat tuotteet tunnetaan etenkin arkki-tehtien ja suunnittelijoiden parissa. Esimerkiksi vuosikymmeniä sitten markkinoille tulleet Käpy-pihapiirivalaisimet puhuttelevat yhä, sillä ne ovat kestäneet hyvin aikaa ja uuden led-tekniikan ansiosta klas-sikoista saadaan myös energiatehokkaita. Tuotteiden ja palveluiden käyttäjät ovat mo-nesti parhaita asiantuntijoita kertomaan, mikä tuoteidea toimii ja mihin yrityksen kan-nattaisi panostaa huomenna. Vapaaehtoisista koostuvaan Lahen D -tuotekehityspaneeliin kuuluva Matti Honka- vaara kokee osallistumisen ja elämän ko-kemuksensa jakamisen mielekkääksi. ”Elä-keläisen aika kun vierähtää helposti tur-hempienkin asioiden parissa”, hän sanoo. Työuran päättymisestä kaupungin kaa-voitusarkkitehtinä on kulunut jo kymmen-kunta vuotta, mutta Honkavaara tarkkailee Lahtea ja sen ympäristöä osin vieläkin am-mattilaisen silmin. Keskustelupaneelien aiheista on löyty-nyt tuttuja elementtejä. Ne ovat vaihdelleet Jalkarannan ja Liipolan monitoimitaloista pyöräkatoksiin ja kevyenliikenteen väylien suunnitteluun. ”Jotkut ideat len-televät keskusteluissa vähän liiankin korkeal-la. Pyrin silloin tuo-maan mukaan kriit-tistäkin näkökulmaa. Luulen, että silläkin on oma paikkansa suun-nittelussa.” LahenD tarjoaa väylän kaikenikäisille muotoilusta kiinnostuneille jättää jälkensä oman asuinympäristön kehitykseen. Viimeisin senioripalveluita käsittelevä teema tuntui läheiseltä ja omakohtaiselta. Panelistit saivat mietittäväksi kotona tarjot-tavien vanhuspalveluiden sisältöä vastikään aloittaneelle Aurio Hoiva -yritykselle. ”Edesmenneen anoppini kokemukset hoivapalveluista olivat vielä tuoreena mie-lessä, joten saatoin ammentaa tuosta ajan-jaksosta heränneitä ajatuksia yhteisessä kes-kustelussa”, Honkavaara kertoo. ”Yksi hyvän laadun kriteereistä on mie-lestäni vanhuksen itsenäisyyden ja ihmisyy-den kunnioittaminen: että hoitaja kykenee olemaan ihminen ihmiselle.” Entä minkälaisena ympäristönä Lahti eläkeläisen näkökulmasta näyttäytyy? ”Hiljaiselta, enemmän saisi keskustassa olla säpinää. Kävelykadusta puhutaan, mutta usein siellä liikkuessa huomaa, että ihmisiä tulee vastaan vain harvakseltaan”, Honka-vaara harmittelee. Kiinteistöjen omis-tajat voisivat hänen mielestään houkutel-la katutasoon moni-puolisempaa yritys-toimintaa perinteisten ketjukauppojen sijasta. Vaikkapa divareita. ”Kaupunkitunnel-malla on lopulta isompi merkitys sen asukkaille kuin pelkällä ympä-ristön siisteydellä”, Honkavaara korostaa, ja sanoo toivovansa myös torielämään ja kaup-pahalliin piristystä. ”Lisää tilaa ja enemmän aktiviteettejä pitkin viikkoa.” Lahen D on LADECin vuonna 2011 perusta-ma ja hallinnoima Lahden ja sen lähikuntien asukkaista koostuva tuotekehityspaneeli. Lahen D:hen voi ilmoittautua mukaan kuka tahansa Lahden seudun asukas, joka haluaa vaikuttaa siihen, millaisiksi tuotteita, palve-luita Kiinnostaako lahendeeläisyys? Liity mukaan! Lisätietoa: tai asuinympäristöä kehitetään. ”Lahen-deeläisiä” kutsutaan aika ajoin osallistumaan erilaisiin kartoituksiin – esimerkiksi vastaa-maan tuotteita, palveluita tai elinympäristöä koskeviin kyselyihin tai osallistumaan kes-kustelutilaisuuksiin ja testauksiin. Pitkän työuran tehneillä vireillä ikäihmisillä on Matti Honkavaaran mielestä paljon annettavaa tuotteiden, palveluiden ja ympäristön suunnitteluun. Matista on hienoa nähdä keskustelupaneeleiden aiheena olleiden kohteiden toteutuvan. Kuvassa Matin taustalla Jalkarannan monitoimitalo, joka valmistuu syksyllä 2015. KUVA: Karlux Kuva: Panu Rissanen Lahen D -tuotekehityspanelisteilta käyttäjän näkökulmaa suunnitteluun Haluamme kasvaa Pohjois- Euroopan suurimmaksi valaisinvalmistajaksi. Myyntiin ja markkinointiin on päätetty panostaa palkkaa-malla myynnin ammattilainen huolehtimaan asiakasyh-teistyöstä. Ulkopuolelta ostetaan tuotesuunnittelun lisäksi materiaalit ja osa työstä. Kansainvälisten asiakkaiden tavoittamiseksi Karlux hyö-dyntää muun muassa alan opiskelijoiden osaamista. Lah-telaisuus ja verkostoituminen alueen yritysten kanssa ovat Juha Karjalaiselle sydämen asioita. ”Tavoitteenamme on, että kaikki on Lahdesta. Ellei tääl-tä löydy sopivaa palvelua, vasta sitten suuntaamme kat-seen kauemmaksi.” Toisen polven perheyrittäjänä Karjalainen hakee kasvua edesmenneen isänsä opeilla, hitaasti kiirehtimällä ja mie-luiten omalla rahalla. Seuraava kiinnostava muutosvaihe, jossa Karlux aikoo olla vahvasti mukana, koskee älyteknii-kan ja sen ohjattavuuden yhdistämistä kaupunkien valais-tuksessa. ”Olemme asettaneet itsellemme kovat tavoitteet: ha-luamme kasvaa Pohjois-Euroopan suurimmaksi valaisin-valmistajaksi vuoteen 2020 mennessä. Voimme hyvinkin onnistua, sillä toimijoita ei ole jäljellä kovin montaa”, Karjalainen huomauttaa ja sanoo Karluxissa olevan nyt ”hyvä flow päällä”. • Tarvitsetko käyttäjien mieli- piteitä tuotteen tai palvelun kehittämiseksi? www.lahend.fi 15


BUUSTIA Lahden Seudulle | 1 • 2015
To see the actual publication please follow the link above