Page 21

Kuhmoinen Palvelee 2014

Rehtori Jaana Hartus Pienet ryhmät – Isot edut tärkeä voimavara, mutta opettajan toimenkuva tulee muuttumaan. Kuhmoisten yhtenäiskoululla haasteisiin vastataan monella tavoin. Pienissä ryhmissä on helppo opiskella, mukauttaa opetusta sekä huomioida kaikki oppilaat yksilöllisesti. Pienen yhtenäiskoulun yksi rikkaus on myös yhteiset opettajat – opettajat hahmottavat selkeästi oppilaan opinkaaren kokonaisuuden. Uskon, että olemme valmiit kohtaamaan uuden opetussuunnitelman mukanaan tuomia haasteita laajalla yhteistyöllä oppiaineiden ja myös yhteistyökumppaneiden kanssa. Ajanmukaiset materiaalit ja opetusvälineet antavat mahdollisuudet, joissa edes seinät eivät ole rajana. Luokat ovat teknisesti hyvin varusteltuja ja langaton verkko ulottuu lähes kaikkiin tiloihin. Tällä tavoin pystymme vahvistamaan oppilaiden TVT taitoja jo alakoulun opetuksessa. TVT taidot ovat varmastikin yksi tulevaisuuden 19 perustaitoja. Ratsastuslinja aloittaa syksyllä 2014 Ammatillisen koulutuksen suosio on lisääntynyt viime vuosina, näin myös Kuhmoisten osalta. Kevään 2014 yhteishaku oli Kuhmoisissa poikkeus – kiitos syksyllä alkavan ratsastuslinjan. Ensisijaisia hakijoita oli selvästi enemmän kuin perusopetuksen päättäviä oppilaita. Koulu on tehnyt ratsastuslinjan opinnoista yhteistyötä kävelymatkan päässä sijaitsevan Kirjonurmen tallin kanssa. Hevoskursseja on tarjolla vähintään 12 kolmen lukiovuoden aikana suoritettavaksi. Koulu tukee lukion opiskelijoita antamalla opintojen ajaksi kaikille henkilökohtaiseen käyttöön kannettavan tietokoneen. Opiskelijat saavat myös lainata suurimman osan käytettävistä oppikirjoista koululta. Koululla on hyvät puitteet opiskella, mutta opintojen ja elämän kannalta tärkeintä ovat kuitenkin ihmiset – opiskelijat ja henkilökunta. ”Tasa-arvo on pitkään ollut suomalaisen peruskoulun kivijalka. Esimerkiksi PISA-tulokset ovat osoittaneet, että korkeaan keskimääräiseen suoritustasoon pääsevät maat onnistuvat yleensä pitämään muita parempaa huolta myös kaikkein heikoimmista. Siksi osaamiskuilun kasvattamista heikoiten ja parhaiten oppivien välillä on varottava. Yksilölliset tavoitteet ja oppijoiden erilaisuus olisikin otettava entistä paremmin huomioon kaikille yhteisessä koulussa.” Näin pohtii Koulutuksen tutkimuslaitoksen johtaja, professori Jouni Välijärvi, Pelastetaan koulutus! -tapahtumassa peruskoulun tulevaisuudesta Työelämän ja yhteiskunnan asettamat vaatimukset ovat muuttuneet ja muuttuvat edelleen. Tämän ajan koululaiset ovat hyvinkin työelämässä mukana vielä 2060. Millaista osaamista tuolloin tarvitaan? Mitä on tuolloin kaikilta kansalaisilta vaadittava perusosaaminen? Opetushallitus on käynnistänyt opetussuunnitelmien uudistamisen, uudet perusteet tulevat voimaan 1.8.2016. Uudistus koskee esiopetusta, perusopetusta ja lisäopetusta sekä lukiokoulutusta. Perusopetuksen ja lukion tuntijako on myös uudistumassa. Lisää haasteita kouluille tuo myös sähköistyvä ylioppilaskirjoitus johon valmistautuminen on jo aloitettu. Kuhmoisten kouluverkon muutokset saatiin päätökseen vuoden 2012 aikana, kun Kaukolan koulu, Kirkonkylän koulu ja Kuhmoisten lukio yhdistyivät Kuhmoisten yhtenäiskouluksi. Tänä vuonna koulukeskuksen tiloissa on opiskellut noin 190 lasta ja nuorta – ensi lukuvuonna luku hieman kasvaa. Perusopetus ja lukiokoulutus ovat perustuneet voimakkaasti oppiaineisiin ja luokassa tapahtuvaan opetukseen. Opetuksen kesto ja myös sisältö on varsin tarkkaan määritelty. Mietittäväksi jää vastaako voimakkaasti sidottu opetuksen säätely tulevaisuuden tarpeisiin? Vai tarvitaanko vieläkin enemmän yhteistyötä korostavia taitoja? Opettaja on varmastikin myös tulevaisuuden koulun


Kuhmoinen Palvelee 2014
To see the actual publication please follow the link above