Page 43

2016 Korjausrakentaminen | No2

KORJAUSRAKENTAMINEN | 4 3 – Oppilaat kertoivat näkevänsä mielellään kavereita parveilemassa luokan edessä. Vaikka parakeissa paleltiin talvisin, siellä viihdyttiin paremmin kuin pitkissä käytävissä. Tästä heräsi uusi ajattelu; sen sijaan että rakennetaan aina uusia kouluja, voitaisiinko kehittää olemassa olevien rakennusten resurssien verkostoja. PARAKEISSAKIN VOI TEHDÄ IHMEITÄ Välitunnilla skeittilautaa kiidättävät pojat kertovat viihtyvänsä hyvin. Piha on ahdas ja tilat teknisesti huonot, mutta rehtorin mukaan oppilaat sopeutuvat helposti. – Olosuhteet ovat olleet vain keskimäärin sopivia – talvella on paleltu ja kesällä kärsitty liiasta kuumuudesta, mutta asiat pitää silti nähdä mahdollisuutena eikä uhkana. Parakkiluokissakin voi tehdä ihmeitä; esimerkiksi veistoluokastamme on saatu kaksi parakkiluokkaa yhdistämällä olosuhteisiin nähden toimiva tila. – Oppilaille ei saa tulla sellaista tunnetta, että he ovat väliaikaisessa tilassa, koska monelle tämä on ainoa Tapiolan koulu. Täällähän on opiskeltu jo viisi vuotta. FAKTA Koulu palveluna -visoita (School as a Service, SaaS) Joustavuus Käyttäjät voivat ottaa olemassa olevia tilojen verkostoja haltuun sen sijaan, että heille toimitetaan uusi tuote avaimet käteen. Omistajuus Kun oppilaat saavat muokata tiloja omanlaisekseen, omistajuuden tunne kasvaa. Sen myötä oppimiskyvyn uskotaan KÄYTTÄJÄLÄHTÖISYYTTÄ TOIVOTAAN LISÄÄ Syksyllä edessä on muutto peruskorjattuun kouluun, johon muut- taa tuhatkunta oppilasta. Hakijoita on ennätysmäärä. Pihkalalla on iso toivomus, että käyttäjiä kuultaisiin suunnittelussa enemmän. – Ehdotin alusta asti, että sisäpiha katettaisiin moderniksi oppimistilaksi, koska tilasta on aina puutetta. Se ei kuitenkaan saanut vastakaikua – ei rakennusta varsinaisesti suojeltu ole, mutta jonkinlainen henkinen suojelu sille oli. Nyt sisäpiha on minusta turhaa tilaa, joka täyttyy talvella lumella ja kesällä lehdillä. Myös Aalto-yliopiston professori Jarmo Suominen peräänkuuluttaa lisää käyttäjälähtöisyyttä. – Toivoimme, että Tapiolan koulun uusiin tiloihin olisi heijastunut jotain tästä kehityshankkeesta; olisi esimerkiksi mietitty uudella tavalla omistajuutta tai sitä, miten rakennetaan tiloja, joita opettajat ja opiskelijat voivat ottaa haltuun. Vuoropuhelua Tapiolan koulun suunnittelijoiden kanssa ei kuitenkaan ehtinyt syntyä, koska aikataulu oli tiukka. – En halua syyllistää ketään, mutta nykyinen prosessi ja toimintamallit ohjaavat siihen, että tehdään tiloja, jotka eivät tue oppimista, hän arvioi. RESURSSIT HYÖTYKÄYTTÖÖN Joustavat oppimisen tilat -hanke on Espoon kaupungin oppimisympäristön kehittämishanke, jonka alkaessa Espoossa oli 9 000 koululaista sijoitettuina väistötiloihin. Kustannukset olivat karkaamassa käsistä. Hankkeen alkuperäinen tarkoitus oli kehittää kunnille ja kaupungeille monistettavaa väistötilakonseptia, joka olisi kustannustehokas ja kannustaisi aktiiviseen oppimiseen. – Se johti kuitenkin pidemmälle; aloimme kehittää uutta koulukonseptia, joka johtaisi ympäristön resurssien parempaan hyötykäyttöön. Tähtäämme siihen, että käyttäjät voivat ottaa olemassa olevia tilojen verkostoja haltuun sen sijaan, että heille toimitetaan uusi tuote avaimet käteen, Suominen kertoo. Yhteistyökumppaneina hankkeessa olivat Aalto-yliopisto ja Helsingin yliopisto. Se toteutettiin Opetushallituksen ja Espoon kaupungin rahoituksella vuosina 2014–2016. Joustavien oppimisen tilojen kehittämistä ja kokeiluja jatketaan Espoossa Koulu palveluna -kehittämistyössä. Haukilahden lukio muuttaa sen myötä Aallon kampusalueelle väistötiloihin. Heidät sijoitetaan Puu2-rakennukseen, joka korjataan eräänlaiseksi kotipesäksi. Ideana on, että oppilaat voivat ottaa entisen paperikonehallin haltuunsa ja hyödyntää sieltä käsin Aallon opiskelijoiden tapaan muita kampuksen resursseja. – Se saattaa johtaa uudenlaiseen ajatteluun, jossa sisäänpäin kääntynyt koulumaailma avautuu pikku hiljaa ulospäin, Suominen pohtii. kasvavan. Saavutettavuus Tulevaisuuden koulu integroituu erilaisiin oppimisympäristöihin. Sosiaalinen vuorovaikutus tukee yhdessä oppimista ja koulu avautuu ulospäin. Lähde ja l isät ietoa: Ohjei ta käy t täjälähtöiseen oppimisympär istön kehi t tämiseen: h t tp://www.espoo.f i/mater iaa l i t / pai vahoito_ ja_koulutus/ verkkolehti/jot2016/ Pöydillekin saa piirtää. Kuvassa r Pihamaa on ahdas, mutta kavereita löytyy helposti – yhteishenki tiivistyi evakossa. ehtori Heikki Pihkala.


2016 Korjausrakentaminen | No2
To see the actual publication please follow the link above