Page 42

2016 Korjausrakentaminen | No2

VÄISTÖTILAT HALTUUN KÄYTTÄJÄ EDELLÄ Koripallot lentävät ja skeittilaudat suhahtelevat parakkikoulun pihamaalla Espoon Otaniemessä, Aalto-yliopiston kampusalueella. Alun perin evakkoaika piti viettää Poliisiopiston entisissä tiloissa, mutta siellä törmättiin vielä pahempiin sisäilmaongelmiin kuin remontin alla olevassa koulurakennuksessa. – Olemme halunneet nähdä parakit mahdollisuutena, vaikka kärsittykin on, rehtori Heikki Pihkala kertoo oppilaiden kalustamaa luokkaa esitellessään. MIKSEI LUOKKA VOISI OLLA VIIHTYISÄ? Oppilaiden ideoima parakkiluokka näyttää pikemminkin olohuoneelta kuin luokalta. Nurkassa seisoo jättituoli pehmoleluineen, 42 | KORJAUSRAKENTAMINEN on sohvia ja pyöreät pöydät, jotka on päällystetty materiaalilla, johon voi piirtää tussilla. Pulpetteja ei tähän luokkaan huolittu. – On hauskaa, miten oppilaat ovat ottaneet omakseen tilan, jota ovat itse olleet suunnittelemassa. Oli mikä oppiaine tahansa, he tulevat innoissaan oppimaan, rehtori kertoo. – Oppilaiden näköisessä tilassakin voi opiskella matematiikkaa, kieliä, oikeastaan mitä tahansa – vain kokeita ei voi järjestää. Perinteiset luokat pulpettiriveineen ovat vähän tylsiä. Miksei luokka voisi olla myös viihtyisä? Nykypäivän oppilaat ovat rehtorin mukaan aktiivisia toimijoita ja tilojen pitää olla sen mukaisia. – Se mikä näyttää kaaokselta, voi ollakin työn tekoa ja oppimista. Luokassa liikutaan ja pulistaan, jos se häiritsee niin vika voi olla opettajan korvien välissä. Opettaja on tänä päivänä enemmän tapahtumia ohjaava valmentaja kuin luennoitsija, toki hän välillä saarnaakin. IDENTITEETTI VAHVISTUI Tiloja on kehitetty yhdessä Aalto-yliopiston kanssa. Yläaste valittiin kokeilukouluksi Joustavat oppimisen tilat (JOT) -hankkeeseen, jonka puitteissa tutkittiin, millaiset tilat ja toimintatavat saavat käyttäjät tuntemaan oppimisen tilat omakseen ja miten ne vastaavat oppimisympäristöjen laaja-alaiseen kehittämishaasteeseen. Myös sitä tutkittiin, miten tämän perinteikkään musiikkikoulun yläasteen identiteetti säilyy väistötiloissa. Tulokset olivat yllättäviä. – Vaikka tilat olivat huonot, yhteisöllisyys kasvoi, koska oppilaat olivat enemmän vuorovaikutuksessa keskenään, Aalto-yliopiston professori Jarmo Suominen toteaa. Tapiolan koulun ja lukion oppilaat ovat olleet viisi vuotta evakossa; ensin homeongelmia ja sen jälkeen remonttia paossa. Yläasteen väistötilat ovat teknisesti huonot, mutta evakkoaika on haluttu nähdä mahdollisuutena. Tekst i ja kuvat: Kaisa Salminen Oppilaiden kalustamassa luokassa opiskelu maistuu. VÄISTÖTILA


2016 Korjausrakentaminen | No2
To see the actual publication please follow the link above