Page 47

2015 Korjausrakentaminen | No4

KORJAUSRAKENTAMINEN | 47 Työmaapalveluihin kuuluvat esimerkiksi sähköistys-, va-laistus-, teline-, lämmitys-, sää-suojaus- ja pölynhallintapalve-lut. Aikaisemmin työmaapal-veluista puhuttiin nimellä olo-suhdepalvelut. – Viime vuoden lopulla suuret raken-tajat arvioivat, että jopa 70 prosenttia kai-kesta rakentamisesta tapahtuu pääkau-punkiseudulla. Asiakkaamme ovat toi-voneet kattavaa työmaapalvelua ja tarjo-amme niitä jo useilla suurilla työmailla, kuten Finnairin Cargo- työmaalla, Mar-ko Hiltunen kertoo. Hän vastaa Ramirentin Etelä-Suomen työmaapalveluista, jotka on sijoitettu Ra-mirentin uuden projektiliiketoimintayksi-kön alle. Ramirentille Hiltunen siirtyi ke-väällä omasta työmaapalveluihin keskit-tyneestä yrityksestään. NAAPURIA JÄLJESSÄ Korjausrakentaminen on Suomessa la-masta huolimatta vilkasta. Nyt keskity-tään siihen, missä ollaan kilpailukykyi-simpiä, eli itse rakentamiseen. Tukipal-velut on usein luontevaa ulkoistaa siihen erikoistuneille yrityksille. – Suomessa ollaan vielä läntistä naa-puria jäljessä ulkoistamisen osalta. Ruot-sissa ei ole enää ”isä ja poika” -alihank-kijoita, joilla on kaikki omat työkalut pa-kettiautossaan mukana, vaan asiantunti-jat ajavat Audilla työmaalle, vuokraavat tarvittavat työkalut, tekevät työn ja lähte-vät seuraavaan kohteeseen. Tätä ideolo-giaa olemme tukemassa myös Suomessa, Marko Hiltunen kertoo. Ramirent haluaa olla kohteessa mu-kana siitä alkaen, kun työmaalla tehdään sähköistyksiä, valaistuksia ja pysytetään työmaatiloja. – Mitä enemmän olemme läsnä, sitä enemmän se tarkoittaa lisämyyntiä. Ha-luamme erottua kilpailijoista tarjoamalla työmaapalveluita asiantuntijapalveluina niin, että rakennuttaja voi ohjata hanket-ta yhden nimetyn yhteyshenkilön kanssa. maalla. Ramirentin projektipäällikkö ke-rää kalustotilaukset tai ne voi tehdä suo-raan Kalustoparkista, joka on myös työ-maan aliurakoitsijoiden käytettävissä. YHTEISTYÖTÄ TIIVISTETÄÄN Hiltunen näkee tulevaisuuden talouden historiallisen pitkästä lamasta huolimat-ta Ramirentin kannalta valoisana. – Olen ollut pian 30 vuotta rakennus-alalla, eikä pääkaupunkiseudulla ole ol-lut koskaan ennen näin paljon isoja ra-kennushankkeita yhtä aikaa tekeillä. Fak-tanet Live -palvelun mukaan pelkästään pääkaupunkiseudulla on meneillään yli 1 700 rakennushanketta, hän sanoo. Toimipisteitä on myös muualla Suo-messa ja markkinoiden muutoksiin pys-tytään reagoimaan tarvittaessa nopeasti. – Meidän on pystyttävä vastaamaan mittaviin haasteisiin hankkimalla jatku-vasti lisää kalustoa. On selvää, ettemme pysty siihen yksin. Yhteistyötä on tiivis-tetty alihankkijoiden kanssa ja oman kon-sernin sisällä, jotta pystymme joustavas-ti siirtämään kalustoa maasta toiseen tar-peen mukaan. Ramirentin kalusto on jatkuvassa liikkeessä. LOGISTIIKKAPALVELUT KASVAVAT Rakentajalla on usein edellinen projek-ti päättymässä ja seuraava alkamassa lä-hes samalla henkilökunnalla. Vastaaval-la mestarilla voi olla kuukausi aikaa pake-toida edellinen työmaa, ja samaan aikaan seuraavassa kohteessa on jo monttuvaihe menossa. Rakennusmateriaalia tuodaan ripeässä tahdissa työmaalle sisään ja ra-kennusjätettä kuljetetaan pois. Uusia palveluita, kuten logistiikkapal-velut ja Kalustoparkki, on kehitetty hel-pottamaan rakentajan kiireitä. Logistiik-kapalvelut nähdään Ramirentilla kas-vualueena ja varsinaisen vuokraustoi-minnan tukipalveluna. – Olemme aikaisemmin toimittaneet nosturit ja kurottajat työmaille. Niissä on ollut omat kuljettajamme. Nyt palvelua jatketaan siten, että puramme lastit jär-jestämiimme varastotiloihin tai suoraan rakennuskohteeseen. Samalla pystymme panostamaan enemmän työmaan turval-lisuuteen ja itse vuokraustoimintaan, Hil-tunen toteaa. Kalustoparkki toimii normaalin kalus-tovuokraamon tapaan, mutta sijaitsee työ- – Haluamme tulla ensim-mäisenä työmaalle ja lähteä sieltä viimeisenä, Marko Hiltunen sanoo. RUOTSISSA EI OLE ENÄÄ ”ISÄ JA POIKA” -ALIHANKKIJOITA, JOILLA ON KAIKKI OMAT TYÖKALUT PAKETTIAUTOSSAAN MUKANA, VAAN ASIANTUNTIJAT AJAVAT AUDILLA TYÖMAALLE, VUOKRAAVAT TARVITTAVAT TYÖKALUT, TEKEVÄT TYÖN JA LÄHTEVÄT SEURAAVAAN KOHTEESEEN.


2015 Korjausrakentaminen | No4
To see the actual publication please follow the link above