Page 42

2015 Korjausrakentaminen | No4

ALUMIINIVERKOSTO MAHDOLLISTI ROBOTTIPARKIN Automaatioratkaisujen hinta on pudonnut viime aikoina sellaiselle tasolle, että pienetkin yritykset voivat tehdä rohkeita aluevaltauksia. Lahden seudulle syntynyt alumiiniverkosto loi edellytykset tilatehokkaan Robottiparkin syntymiselle. Tekst i ja kuva: Kaisa Salminen Alajärvellä sijaitseva alumiinin osaamisverkosto, La Alucenter, työllistää yli 360 työntekijää. Ver-kostoon kuuluu toistakymmentä paikallista yritystä. Noin puolet yritysten yhteenlasketusta liikevaihdos-ta menee vientiin. Robottiparkin alumiinitoimituksis-ta vastaavasta Mäkelä Alusta kerrotaan, että suunnittelijat saadaan helposti lähie-täisyydeltä saman pöydän ääreen. Lisäksi 3D-printtereillä on helppo tulostaa profii-lipätkiä ilman aikaa vieviä prototyyppien valmistuskierroksia. – Robottiparkin tuotekehittelyssä oli tärkeää, että kompo- nenttivalmistajat otettiin mukaan jo esi- suunnitteluvaihee-seen. Monesti meille on esitelty valmiita suunnitelmia, mutta onnistumisprosentti on silloin todella pieni, Mäkelä Alun tuo-tepäällikkö Pasi Korhonen toteaa. 42 | KORJAUSRAKENTAMINEN TILANTARVE MINIMIIN Alumiiniverkoston yritykset ovat erikois-tuneet omiin aloihinsa, kuten kuviopin-noitukseen, lävistykseen, kiillotukseen, harjaukseen, hitsaukseen, levyosien tai-vutukseen, työstöön, katkontaan, jyrsin-tään, koneistukseen tai osakokoonpa-noon. Robottiparkissa on käytetty esimer-kiksi Decoral-pinnoitusta, kitkahitsausta ja paneeleihin integroituja led-valoja. Alumiini valikoitui rakennusmateriaa-liksi keveytensä, muovattavuutensa, kes-tävyytensä ja kierrätettävyytensä takia. Paloturvallisuuteen oli alumiinin ollessa kyseessä kiinnitettävä erityistä huomiota. Autohyllyt lepäävät paloturvallisten palk-kien varassa, jottei parkkitalo pääsisi ro-mahtamaan tulipalon sattuessa. – Sekä autohyllyjen tilantarve että Ro-bottiparkin kokoonpanoaika on hiottu minimiin. Näin pystymme kompensoi-maan alumiinin korkeaa hintaa teräkseen nähden, Pasi Korhonen kertoo. AUTO ROBOTIN HALTUUN Robottiparkin toimituksista vastaa lah-telainen Leanpark. Kevytrakenteisen ja modulaarisen parkkiratkaisun asennus on sujunut konsultointiyhtiö Cleristo Oy:n mukaan nopeasti. Erityisesti lupabyro-kratiasta on selvitty nopeasti. Robottiparkki voi säästää myös energi-aa, koska autot eivät tarvitse ilmanvaihtoa tai valaistusta. Myös hyllyhissi osaa ottaa talteen energiaa. Se myönnetään, että uusi pysäköinti-ratkaisu on herättänyt ennakkoluuloja. Kun auto katoaa Robottiparkin uumeniin, voi tuntua kuin se häviäisi johonkin epä-määräiseen paikkaan. Vahingoiltakaan ei ole vältytty, mutta niitä sattuu yhtiön mukaan erittäin vähän siihen nähden, miten paljon peltiä rytisee perinteisissä parkkihalleissa. Ihmisille Robottiparkki ei kuitenkaan ole vaarak-si, koska auto siirtyy robottiohjauksessa vapaalle hyllypaikalle. Auton pitäisi olla myös varkailta turvassa. VIENTIMARKKINAT KIINNOSTAVAT Ensimmäinen Robottiparkki on raken-nettu Lahden keskustassa vanhan talon alle. Se korvaa paikalta purettua pysä-köintitilaa, joka on aikaisempaan nähden lähes kolminkertaistunut. Ensimmäinen Robottiparkki on käytössä, mutta vielä testausvaiheessa. Toista Robottiparkkia rakennetaan Lahden Matkakeskuksen yhteyteen. Ainakin logistiikkahalleissa on sovel-lettu Suomessa aikaisemmin hieman sa-mankaltaisia ratkaisuja. Toimintaympä-ristö on kuitenkin täysin erilainen, koska muuttuvia tekijöitä on vähemmän kuin Robottiparkissa, jossa asiakkaiden mieli-piteet on huomioitava tarkemmin. Perustuotetta kehitetään eteenpäin, koska ratkaisun pitää olla monistettavis-sa ja varma sekä teknisesti että toiminnal-lisesti. Jatkossa Leanpark aikoo suunnata maailmalle. Markkinoita pidetään lupaa-vina varsinkin Hong Kongin kaltaisissa suurkaupungeissa, joissa pysäköintiti-lasta on valtava pula.


2015 Korjausrakentaminen | No4
To see the actual publication please follow the link above