Page 54

Korjausrakentaminen | 2014 • 2

Jyväskylän Kiinteistöpalvelun toimitusjohtaja Kari Kallio (oik.) näyttää Timo Kiviselle Infomaatin taloyhtiön sähköistä huoltopäiväkirjaa. ovat käytettävissä myös projektin päättymisen jälkeen. Infomaatti tähtää ennen kaikkea sujuvamman ja viihtyisämmän rakennusprojektin toteuttamiseen. Asukkaiden stressiä voidaan lieventää nopealla ja avoimella tiedotuksella sekä aikataulujen läpinäkyvyydellä. Esimerkiksi putkisaneerauksissa kiireelliset tiedotteet viemärin käyttökiellosta voidaan lähettää vaikkapa asukkaan sähköpostiin tai matkapuhelimeen. Perinteistä Itellan kautta kulkevaa kirjepostiakaan ei ole kuitenkaan ole unohdettu. Asukkaita ja osakkaita varten on kehitetty taloyhtiön aulassa sijaitsevan kosketusnäytön lisäksi verkkopohjainen palvelu tärkeän tiedon saavuttamiseksi. Asukas tai osakas voi tarkistaa oman asuntonsa tietoja tai aikatauluja myös netin välityksellä sekä tehdä urakkaan liittyviä muutoksia, kuten lisätyötilauksia Infomaatin verkkokaupassa. Kaikesta tästä seuraa, että kun perinteiseen paperityöhön käytetty aika vähenee, jää projektijohdolle enemmän aikaa laatujohtamiseen työmaalla juoksemisen sijasta. ISÄNNÖITSIJÄ PERÄÄNKUULUTTAA PEREHDYTYKSEN MERKITYSTÄ Jyväskyläläinen isännöitsijä Kari Kallio on tutkinut sähköisen tiedottamisen mahdollisuuksia jo vuosia. Kallio vastaa erään remontin alla olevan taloyhtiön isännöinnistä, jossa urakoitsijalla on käytössään Infomaatti-järjestelmä. Kallion kokemuksen mukaan digitaalinen viestintä yleistyy kovaa vauhtia ja on lähitulevaisuuden remonteissa jo itsestäänselvyys. Hän kuitenkin kehottaa ottamaan huomioon taloyhtiöiden asukkaiden vaihtelevat lähtökohdat tietotekniikan käytön osaamisessa. Kallion mielestä perinteisestä tiedottamista ei voida ihan lähivuosina luopua kokonaan. Toki välimaastoon löytyy myös useimmat ihmiset helposti tavoittava tekstiviestitiedotus, mutta se soveltuu vain pienen tietomäärän jakamiseen. Infomaatin kaltainen järjestelmä on varmasti hyvä lisä perinteisten mallien lisäksi. – Tiedotuskanavia ei koskaan ole liikaa, mutta asukkaiden perehdyttäminen uuteen järjestelmään on ehdottaman tärkeässä roolissa, toteaa Kallio. Infomaatissa tiedostetaan taloyhtiöiden vaihteleva asukasrakenne. – Uskomme, että sähköisellä tiedottamisella voidaan päästä aivan yhtä hyvään saavutettavuuteen, kuin perinteisilläkin menetelmillä. Tarkoituksemme on korvata kaikki turha paperin pyöritys, ei suinkaan mullistaa koko mekanismia. Jokaisessa taloyhtiössä tullaan aina järjestämään kattava tiedotustilaisuus ennen rakennusurakan alkua. Infomaatti-järjestelmän käyttäminen ja viestintämallit käydään läpi jokaisen asukkaan kanssa huolellisesti. Jokaiselle löydetään varmasti se kaikkein sopivin tiedotuskanava, arvelee Kivinen. KILPAILUETUA SÄHKÖISTÄMISEN KAUTTA Infomaatti pyrkii tuottamaan urakoitsijalle selvää kilpailuetua jo pelkästään säästetyn ajan muodossa. Rakennustyömaan kuvat ovat helposti työntekijän saatavilla. Infomaatista asia on tarkistettavissa kolmessa minuutissa, kun periteisesti työntekijä kävelee työmaatoimistoon etsimään ja katsomaan kuvaa. Kaksi työntekijää käyttää Kivisen mukaan yhden päivän aikana jopa tunnin verran tiedon hakuun ja etsimiseen. Käytetyn ajan muuttaminen palkoiksi kertoo, että tähän kuluu jopa 8400 euroa vuodessa. Toisen esimerkin Kivinen antaa tiedottajan käyttämästä ajasta. – Jos työmaa on kymmenen kilometrin päässä ja aikaa tiedotteiden jakamiseen käytetään kuukausittain matkoineen päivineen vaikkapa viisi tuntia kuukaudessa, on vuositasolla kustannus 3000 euroa. Ottamalla Infomaatti käyttöön, voidaan näistä kustannuksista säästää huomattavasti. Se on selvä kilpailuetu, sanoo Kivinen. Kallio mainitsee katsovansa työmaan tiedonkulkua kokonaisuutena: isännöitsijän, asukkaiden ja osakkaiden näkökulmasta. TIETO


Korjausrakentaminen | 2014 • 2
To see the actual publication please follow the link above