Page 2

Kirkonseutu | No 10 • 2017

2 Kirkonseutu 10/2017 20.5.2017 Blogi > LUE LISÄÄ KIRKONSEUTU.FI RAAMATTU on lakikirjani, johon myös ihmiskunnan laki perustuu. Olkaa siis kaikki kuuliaisia, vaikka kurittomuus tuntuukin olevan tänä päivänä suosiossa meidän yhteiskunnassa. Asko Raita blogissaan Olkaamme siis kuuliaisia VIERAILU Bukerestiin jätti paljon ajateltavaa. Miten paljon meille Suomessa onkaan annettu, josta voimme olla kiitollisia. Vierailu osoitti kuitenkin meille, että kiitollisuus ja ilo eivät ole riippuvaisia ympärillä olevista olosuhteista. Erkki Suhonen Blogissaan Keväisen lämmin Romania Pyhänseutu Pääkirjoitus SUNNUNTAI 21.5. Rukoussunnuntai Sydämen puhetta Jumalan kanssa Rukoussunnuntain tekstit puhuvat siitä, mitä rukoileminen on ja mitä lupauksia siihen sisältyy. Liturginen väri: Valkoinen Tekstit: Ps. 40:2-6, Dan. 9:17-20, Room. 8:24-28, Matt. 6:5-13 TORSTAI 25.5. Helatorstai Korotettu Herra Helatorstai on Kristuksen taivaaseenastumisen päivä. Hänelle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Liturginen väri: Valkoinen Tekstit: Ps. 47:6-9, Dan. 7:13-14, Ap. t. 1:1-11 tai Ef. 4:7-15, Joh. 17:24-26 Virsi SUNNUNTAI 28.5. Pyhän Hengen odotus Ennen taivaaseenastumistaan Kristus lupasi omilleen Pyhän Hengen ja kehotti heitä odottamaan tämän lupauksen täyttymistä. Liturginen väri: Valkoinen Tekstit: Ps. 27:1-3, 7-9, 1. Kun. 19:8- 13, Ap. t. 1:12-14, Joh. 7:37-39 SUNNUNTAI 11.6. Pyhän Kolminaisuuden päivä Salattu Jumala Pyhän Kolminaisuuden päivän sanomassa kiteytyy kirkon opetus Jumalan kolmiyhteisyydestä. Liturginen väri: Valkoinen Tekstit: Ps. 95:1-2, 6-7, Job 37:21-24 tai Saarn. 8:16-17, Ef. 4:1-6, Joh. 15:1-10 Liekkejä on monta, valo on yksi, hän on Jeesus Kristus. Liekkejä on monta, valo on yksi. Hän yhdistää meidät. Virsikirja 454:1 Hyvä paimen | MARKKU LEHTINEN PIENENÄ olin oppinut iltarukouksen, juuri tuon suositun Jos sijaltain en nousisi -rimpsun. Sitten vähän myöhemmin ryhdyin välillä rukoilemaan muutenkin. Käytännössä pyytämään, maanittelemaan ja ahkerasti toistelemaan mitä milloinkin koin tarvitsevani. Joskus kai rukoukseen vastattiin myöntävästi, joskus kieltävästi - kun oma tahtoni ei tapahtunutkaan. Isämme tietää mitä me tarvitsemme, jo ennen kuin häntä rukoilemme. Näin Jeesus opettaa. Ja tämän jälkeen hän opetttaa seuraajilleen Isä meidän -rukouksen. Näin Matteuksen evankeliumissa (6:5-13). Herramme oli muutenkin esimerkkinä rukoilemisesta, hän vetäytyi hiljaisuuteen rukoilemaan aina kun oli tarvis, ja valmistautumaan kun jotain tärkeää oli edessä. Meitä neuvotaan sulkeutumaan huoneeseemme rukoilemaan, eikä siitä muiden tarvitse tietää. Ei myöskään tarvitse ladella moninaisia sanoja toisensa perään, Jos satunnaisilta vastaantulijoilta äkkiseltään kysyttäisi, mitä reformaatio tarkoittaa ja merkitsee, vastaus ei ehkä kaikilla olisi heti valmiina. Useimmat varmastikin ne eivät sinänsä tuo asiaan mitään lisää. Riittää kun tuomme omin sanoin asiamme Jumalan eteen. Jos ei tule sanoja, huokauksetkin kuullaan. Rukoileminen voi äkkiseltään myös tuntua vaikealta, ei ehkä muistu mieleen mitään, millä pääsisi alkuun. Tässä auttaakin vallan mainiosti se monelle jo pienenä opetettu iltarukous. Tällainen yksinkertainen, ehkä lapsellisen oloinen rimpsu, toimii apuna takaisin rukoilemisen jäljille. Ja tietysti se Isä meidän! Kerrotaan, että Suomessa rukoiltiin erityisen paljon sodan aikana. Niin kotirintamalla, kuin siellä, missä kuoleman mahdollisuus varjosti jokaisen päivän. Sunnuntaina vietetään rukoussunnuntain lisäksi kaatuneitten muistopäivää. Suuressa hädässä ihminen kääntyy luonnostaan sen ainoan toivon puoleen, jonka kokee - tai edes toivoo - olevan olemassa. Yht’äkkisessä kuoleman vaarassa sujahtavat kädet ristiin usein myös uskonnottomalla, sen enempää pohdiskelematta. Roomalaiskirjeessä (8:24-28) kerrotaan toivosta. Varmasta toivosta. Toivoa se on siksi, että sen täyttymistä emme voi vielä nähdä. Jos näkisimme, ei sitä enää nimitettäisi toivoksi. Varmaa tässä taas on Jumalan meille antama lupaus, joka lopullisesti toteutuu tulevaisuudessa. Toivo on elämässä välttämätön ja kantava voima. Siksi Jumalan sanoma meille on: Minä annan teille tulevaisuuden ja toivon. Johanna Piirola diakoniatyön pastori Launeen seurakunta Lupaus toivosta joitain asioita osaisivat nimetä ja liittää sanaan reformaatio. Monille tulisi mieleen sana uskonpuhdistus, josta koulujen uskontotunneilla aiemmin puhuttiin. Vastaukseksi nousisivat myös teesien naulaaminen ja mielikuva kapinasta, jonka kohteena oli katolisen kirkon anekauppa. Lisäksi reformaatioon liitettäisiin ehkä se, että kirkoissa ryhdyttiin käyttämään kansan omaa kieltä. Ei saarnattu enää latinaksi ja raamattu haluttiin tuoda kaiken kansan ulottuville. Myös Martti Lutherin nimen suurin osa vastaajista osaisi yhdistää reformaatioon. Nämä kaikki asiat kertovat vuonna 1517 alkaneesta reformaatiosta. Mitään yksiselitteistä ja kokonaisvaltaista vastausta reformaation merkityksestä on oikeasti hankala antaa, käsitykset ovat vaihdelleet eri aikoina ja eri alueilla. Sitä on myös vaikea tiivistää lyhyeen luonnehdintaan, sillä vaikutus on ollut hyvin laajaa niin kirkkoon kuin koko yhteiskuntaankin. Reformaation merkkivuotta vietetään ympäri koko maailman. Reformaation merkitystä ja sisältöä käsitellään useissa eri tapahtumissa ja tilaisuuksissa tämän vuoden aikana myös meidän seurakunnissamme. On esimerkiksi mahdollista luennoilla tutustua syvällisemmin asiantuntijoiden näkemyksiin ja ajatuksiin koskien reformaatiota ja toisaalta osallistua tapahtumiin, jossa reformaatio tuodaan nähtäväksi ja koettavaksi muilla keinoin. Tällaisia ovat esimerkiksi omenapuiden istuttaminen kirkkojen pihoihin. Omenapuut muistuttavat toivosta ja tulevaisuudesta. Joissakin tapahtumissa on mahdollista kirjoittaa ja esittää omia teesejään ja samalla miettiä oman aikamme epäkohtia. Jos tästä merkkivuodesta jäisi mieleen vain yksi sana tai ajatus, niin toivottavasti se olisi vuoden teemaksikin valittu armo. Armo oli keskeinen asia Lutherin ajattelussa. Hän korosti, että ihminen ei pelastu omien tekojensa ansiosta vaan yksin uskosta ja armosta. Maritta Roslakka Ensin armo


Kirkonseutu | No 10 • 2017
To see the actual publication please follow the link above