Koululaiskeilailu Espoossa
Keilailu on erittäin suosittu laji ala-ja yläkoululaisten liikuntatuntien ohjelmassa.
Etelä-Suomen märkä ja lumeton talvi on lisännyt sisälajien suosiota ja keilailu
onkin liikuntatuntien teemana usein juuri kevättalvella.
KEILAAJA | 27
ESPOON KEILAHALLEISSA, Tapiolassa
ja Sellossa, keilasi lukuvuonna 2016–2017 yli
5000 koululaista. Koululaisten keilailun suosiota
on lisännyt Espoon kaupungin KULPS!
– kulttuuri- ja liikuntapolku, joka on Espoon
koulujen kulttuuri- ja liikuntakasvatuksen
väline edistämään yhteistyötä koulujen sekä
liikunta- ja kulttuuripaikkojen välillä. KULPS!
liikuntapolku tarjoaa Espoon ala-ja yläkoululuokille
yhden kaupungin maksaman liikuntakerran
syksyisin ja keväisin. KULPS! liikuntapolun
tavoitteena on, että kaikilla lapsilla on
yhtäläinen mahdollisuus tutustua monipuolisesti
erilaisiin liikuntalajeihin ja –paikkoihin.
– Keilailu sopii lapsille ja nuorille erityisen
hyvin, koska se on matalan kynnyksen laji
mahdollistaen kaikkien osallistumisen. Usein
vähän liikkuvat tai liikkumattomat lapset ja
nuoret innostuvat juuri keilailusta, koska se
on hauskaa ja siinä voi jokainen kokea onnistumisen
elämyksiä, kertoo Espoon kaupungin
liikuntapalveluista lasten ja nuorten liikuntasuunnittelija
Helena Pennanen.
– Keilailu on lisäksi melko edullinen liikuntamuoto
ja siinä korostuu sosiaalisuus.
Pelaaminen ja keilaaminen on hauskaa, kuvailee
Pennanen lajin suosiota koululaisten
liikuntamuotona.
Liikkuva koulu –ohjelma on valtakunnallinen
hanke, jonka tavoitteena on lisätä
liikuntaa koulupäivän aikana sekä aktivoida
liikkumattomat lapset ja nuoret liikkumaan.
– Keilailu on pääsääntöisesti oppilaita kiinnostava
urheilumuoto. Laji on hyvin "koukuttava"
ja mahdollistaa monenlaisille lapsille
onnistumisia. Myös niille, jotka eivät välttämättä
pääse loistamaan perinteisiksi mielletyissä
koululiikuntamuodoissa, kertoo Petri
Strandén, joka toimii Espoon kaupungin
Liikkuva koulu-koordinaattorina.
Strandénin mukaan keilailu istuu hyvin
ala-ja yläkoululaisten liikuntatuntien ohjelmaan.
– Keilailu on varsin solidaarinen liikuntamuoto
ja tarjoaa tasapuolisesti onnistumisen
elämyksiä erilaisille liikkujille. Aluksi laji voi
olla haastava oppia, mutta riittävällä perehdyttämisellä
se sopii kaikenikäisille koululaisille.
Alakoululaisille halliretkien järjestäminen on
yleensä helpompaa lukujärjestysten puitteissa.
Yläkouluilla liikuntatuntien sijoittuminen lukujärjestykseen
saattaa vaikuttaa siihen, onko
halliretkiä mahdollista toteuttaa, Petri kertoo.
– Laji vahvistaa kärsivällisyyttä ja keskittymisen
taitoa sekä silmä-käsi -koordinaation
kehittämistä. Omien taitojen kehittyminen on
helppo havainnoida paitsi parempina suorituksina
myös suurempina pistemäärinä. Keilaaminen
lajina on myös mainio keino ryhmäyttää
oppilaita sijoittamalla samalle radalle
muitakin kuin parhaita kaveruksia.
Keilailu on ollut hyvin esillä Espoon kouluissa,
kun keilamatto on kiertänyt kouluissa.
Helposti liikuteltavan keilamaton on voinut
asettaa jumppasaliin ja pitää tutustumis- ja
opetustuokioita oppilaille ja opettajille. Vastaanotto
on ollut hyvin innostavaa ja toiveena
onkin jatkaa yhteistyötä. Hyvä esimerkki
oli keväällä pidetty Opinmäen UrheiluExpo,
jossa oppilaat saivat tutustua eri lajeihin kokonaisen
koulupäivän ajan. Keilailu oli yksi
suosituimmista lajeista.
Keilailu tulee varmasti näkymään vastaisuudessakin
koulujen liikuntatuntien ohjelmassa.
Koululaiskeilailun kehittäminen ja
keilailukertojen lisääminen ovat yhteinen tavoite.
Suunnitelmissa on myös kehittää keilailun
harrastustoimintaa sekä iltapäiväkerhotoimintaa
yhteistyössä Espoon kaupungin
liikuntapalveluiden kanssa.
Myös liikunnanopettajat pitävät keilailua
erinomaisena lajina liikuntatunneille.
– Keilailu on erittäin toivottu ja pidetty liikuntatunti.
Keilailu on varmasti se tunti, josta
yksikään oppilas ei lintsaa. Syitä on varmasti
monia, kuten se, että pääsee koululta pois, saa
olla tavallisissa vaatteissa, pääsee ilmaiseksi
kokeilemaan lajia, jota muuten ei välttämättä
olisi mahdollista kokeilla tai se että keilahallilla
ei hikoile, tai saa jutella vapaammin kavereiden
kanssa pelin lomassa, liikunnanopettaja
Jenni Liiri kertoo. Keilailu tarjoaa oppilaille
sopivasti vapautta, mutta myös haasteita.
– Emme ole enempää käyneet keilailun
tekniikkaa läpi. Siksi keilailu on oppilaille lähinnä
tunti, jossa saa vapaammin jutustella
kavereiden kanssa samalla kisaillen. Keilailu
on kuitenkin tarkkuutta vaativa laji ja parhaimmillaan
se kehittää myös lasten motorisia
taitoja.
TEKSTI JAANA PUHAKKA | KUVA TAPIOLAN KEILAHALLI