Page 2

Keilaaja 4 | 2016

TOIMITUS Ruusulankatu 3, 00260 Helsinki, puh. 0207 419 660, PÄÄTOIMITTAJA Sami Järvilä, puh. 0207 419 664, sami.jarvila@keilailu.fi TOIMITUSSIHTEERI Seija Lankinen, puh. 0400 503 597, seija.lankinen@keilailu.fi PAINOS 12 000 PAINOPAIKKA Painotalo Plus Digital, Lahti SUOMEN KEILAILULIITTO Ruusulankatu 3, 00260 Helsinki, avoinna ma-pe klo 9.00–16.00, puh. 0207 419 660, keilailuliitto@keilailu.fi Vt. toiminnanjohtaja Sami Järvilä, puh. 0207 419 664, sami.jarvila@keilailu.fi Tiedottaja Seija Lankinen, puh. 0400 503 597, seija.lankinen@keilailu.fi Toimistosihteeri Arja Lehti, puh. 0207 419 661, arja.lehti@keilailu.fi, Toimistoassistentti Olli Pakonen, puh. 0207 419 662, olli.pakonen@keilailu.fi www.keilailu.fi ILMOITUSHINNAT Seurat ja keilailuliitot 0,95 €/pmm Kaupalliset ilmoitukset 1,85 €/pmm Toistoalennus 25 % SYKSY 2016 ilmestyy aineisto viikolla viimeistään Nro 5 43 07.10. Nro 6 52 09.12. MODUULIHINNAT Koko sivu, seurahinta 800 €, kaupallinen 1500 € Puoli sivua, seurahinta 500 €, kaupallinen 1000 € 1/4 -sivu, seurahinta 250 €, kaupallinen 500 € 1/8 -sivu, seurahinta 150 €, kaupallinen 300 € Hinnat koskevat valmiita, määrämittaisia ilmoituksia Puheenjohtajan palsta Strategiaa ilman tragediaa Suomen Keilailuliiton toiminnanjohtajan vaihdoksen yhteydessä käynnistettiin työ suomalaisen keilailun strategian kirjoittamiseksi. Strategissa määritellään tavoitteita laajemmin ja hieman pidemmällä aikavälillä kuin esimerkiksi kauden toimintasuunnitelmassa tai liittokokouskauden suunnitelmassa. Liiton hallitus on keskustellut strategiasta jo kevään aikana kahdessa normaalissa kokouksessa ja elokuun lopulla omassa erityisessä strategiakokouksessa. Tarkoitus on viedä asiakirja lokakuussa kokoontuvan sääntömääräisen liittokokouksen käsiteltäväksi. Jatkossakin olisi varmasta hyvä, että liittokokouskausittain liittokokous päivittäisi keilailustrategiaa liiton hallituksen esityksen pohjalta. Strategiatyön tarkoituksena on linjata liiton keskeiset valinnat vuoteen 2020 asti. Kuitenkin siis niin, että linjauksia tarkastellaan sopivin väliajoin, jotta strategia pysyy ajan tasalla. Eikä kyse ole pelkästään SKL:n, vaan koko suomalaisen keilailun strategiasta. Tällöin mukana ovat muun muassa jäsenliitot, seurat, alalla toimivat yrittäjät ja niin edelleen. Jotta strategiaan kirjatut tavoitteet voivat toteutua, se edellyttää kaikkien toimijoiden tiivistä yhteistyötä. Itse haluan korostaa erityisesti keilailuyrittäjien sekä jäsenliittojen ja seurojen yhteen hiileen puhaltamisen tärkeyttä. Näiden tahojen on löydettävä yhteiset intressit, koska vähänkään pidemmällä aikavälillä eri suuntiin katsominen veisi lajiamme epätoivottuun suuntaan. Yrittäjien ja järjestötoiminnan yhteistyö, sen mahdollisuuksista huolehtiminen, on minusta koko keilailustrategian ydin. Kahden keskeisimmän keilailutoimijan yhteisen tekemisen tärkeyttä ei voi liiaksi korostaa. Järjestöpuolta ajatellen edellä mainittuun liittyy oleellisesti vapaaehtoistyön suuri merkitys. Näkyvissä olevassa tulevaisuudessa ei voida ajatella, että meillä olisi varaa maksaa seura-, jäsenliitto- tai SKL-työstä palkkaa. Näin ollen vapaaehtoistyö on keilailun strateginen valinta – jota se toki on Suomessa ollut jo lähes 80 vuoden ajan. Strategiassa keilailun menestystekijöiksi – sellaisia joilla pääsemme toivottuihin tavoitteisiin – määriteltiin lisäksi muun muassa SKL:n asiantuntevuus, uudistuskykyisyys, vuorovaikutteisuus, kestävä tulo- ja menorakenne sekä sitoutuminen yhdenvertaisuuteen ja syrjinnän ehkäisemiseen. Sinällään tuttuja asioita, tuttuja sanoja, mutta strategiatyöllä halutaan varmistaa niiden toteutuminen arkisessa toiminnassa. Meidän kaikkien on kuitenkin pidettävä huolta siitä, että strategiapaperi toimii meidän apunamme, renkinä. Se ei siis saa nousta arvoansa suurempaan rooliin, vaikka sitä komeasti strategiaksi kutsutaankin. Toiminnassa on aina syytä säilyttää terve järki. Katsoa ensin ympärilleen – peiliinkin – ja vaikka sen jälkeen strategiapaperia. Harri Järvinen ”Strategiatyön tarkoituksena on linjata liiton keskeiset valinnat vuoteen 2020 asti.”


Keilaaja 4 | 2016
To see the actual publication please follow the link above