Page 6

Kaupunkilainen No2 | 2016

6 Kaupunkilainen Lahden kaupungin tiedotuslehti – 2 • 2016 Aleksi Neuvonen – tutkimusjohtaja, perustaja Demos Helsinki ”Mitäpäs sinne Lahden eteläiseen satamakaupunkiin kuuluu?”, kiusoitteli vaari vainaa aikoinaan, kun tulin käymään isovanhempien luona Lahdessa. Tietenkin ihan höpsö kysymys, lapsikin tiesi, että Helsinki se näistä kaupungeista oli isompi ja enemmän kaupunki. Tämän tiesi varsinkin vaari, Stadin kundi, joka oli vasta perheellistyttyään muuttanut Päijät-Hämeeseen.  Mutta oli vaarin jutuissa myös ihan tolkkua. Lahti oli nimittäin tuolloin eli 1980-luvulla ihan oikea kaupunki. Oli keskusta, jossa oli paljon kauppoja, taloja jotka näyttivät kaupunkitaloilta ja ennen kaikkea ihmisiä kaduilla. Usein me siellä vaarin kanssa kävelimmekin, sillä nuori mies tarvitsi liikuntaa ja usein myös esimerkiksi liikuntavarusteita, joita Lahden keskustan urheilukaupoista tietenkin sai. Lahdella on mainio keskusta. Siinä vaiheessa Vaari oli asunut Lahdessa jo 40 vuotta, mikä näkyi siinäkin, että kohtasimme kaduilla paljon tuttuja. Lahti on edelleen ihan oikea kaupunki. Hienoa on se, että viime vuosina Lahtea on alettu kehittää aiempaa vahvemmin tämä ominaisuus eli kaupunkimaisuus edellä. Se näkyy siinä, että keskustaan ja sen viihtyisyyteen panostetaan. Tori on kunnossa, uusia liikkeitä syntyy taas, on erilaisia tapahtumia ja Lahdessa on vihdoin myös monta laadukasta ruokaravintolaa.  Tärkeä muutos entiseen on se, että keskustaa ei ajatella enää vain asiointipaikkana. Se on ennen kaikkea paikka ihmisille, heidän viihtymiselleen, tekemiselleen ja kohtaamisilleen. Tulevaisuudessa yhä useampi ostaa tavaransa internetissä. Tämän on huomanneet myös suurimmat kaupan ketjut, joiden johtajat sanovat nyt, että tulevaisuus ei Lahden kaupungin brändiuudistuksella haetaan uusia ideoita, toteuttamistapoja ja välineitä kaupunkimarkkinointiin. Tavoitteena on, että mielikuva Lahdesta on positiivinen ja vastaa todellisuutta, Lahti on kiinnostava yhteistyökumppani ja lahtelaiset ovat ylpeitä kotikaupungistaan. Onnistuneen brändiuudistuksen edellytyksenä on, että siihen osallistuu mahdollisimman moni lahtelainen. Me tarvitsemme uusia, erilaisia ja hyvin perusteltuja näkemyksiä kokonaiskuvan luomiseksi, siihen eivät yksinkertaiset markkinointilauseet riitä. Olemme aloittaneet brändityön Redland Oy:n kanssa viestinnän, matkailumarkkinoinnin ja muotoilun ammattilaisten työpajoissa. Kaupunkilaiset ovat ottaneet innokkaasti kantaa Porukka-sovelluksessa, olemme saaneet yli 6 000 vastausta brändikysymyksiin. Lahtelaisten mielestä kotikaupunkia leimaa aito sydämellisyys, konstailematon arki ja huvittuneisuus omasta keskinkertaisuudesta. Rohkeutena nostetaan mäkihyppääjien lisäksi esille pienet yritykset ja yrittäjät sekä kaupunkilaisten henkilökohtainen rohkeus esittää eriäviä mielipiteitä, täällä osataan valittaa asiasta kuin asiasta. Lahdesta tekee kuitenkin ainutlaatuisen maamerkit: radiomastot, hyppyrimäet, kaupungintalo ja satama. Musiikki ja konserttisalit Sibeliustalosta Möysän Essoon olivat Porukka -listan kärjessä. Lihamuki, Lahtiblogi ja erilaiset tapahtumat Kortteliliigan pelistä Finlandia-hiihtoon ovat aitoa lahtelaisuutta. Nyt tehtävän brändiuudistuksen perustana tulee olemaan Lahden kaupunki, jossa on aina ollut luonnetta, mielenkiintoisia ihmisiä ja tapahtumia, elävää kaupunkikulttuuria, joka kerroksellisuudessaan on tehnyt Lahdesta aidosti asukkaidensa kaupungin. Heini Moisio viestintäpäällikkö Lahden kaupunki Ei pelkkä asuinpaikka tehtaiden ympärillä Lahti Back in Business ole enää isoissa marketeissa. Silloin keskustan merkitys korostuu. Se on se paikka, jossa on käveltävä, kokemuksellisesti monipuolinen ympäristö ja toisia ihmisiä. Siellä on edelleen myös palveluita. Niistä yhä suurempi osa perustuu ihmisten kesken tehtävään jakamiseen ja vaihtoon, oli kyse sitten vaikkapa vaatteiden ja työkalujen vuokraamisesta tai erilaisten pienten palvelusten (uusien taitojen opettaminen, kaupassa käynti tai vaikka liikuntavinkkien tarjoaminen) kaupasta.  Tämä sama, tavallaan itsestään selvä asia on keksitty monessa muussakin kaupungissa ympäri maailman: kaupunki on ennen kaikkea ihmisiä varten. Se liittyy siihen, että yhä harvempi näkee kaupungin enää pelkkänä asuinpaikkana tehtaiden ympärillä. Yhä harvempi kaupunki Euroopassa menestyy enää tehtaidensa takia, sen sijaan moni kaupunki menestyy sillä, että sen keskustassa on elämää, joka synnyttää uutta, oli se sitten ihmisten viihtymistä, kulttuuria tai yritystoimintaa. Ihmisten toiminta houkuttelee puoleensa lisää ihmisten toimintaa. Siitä syntyy menestyksen kehä. Kuten niin moni nykyäänkin, oli myös vaari päätynyt Lahteen ennen kaikkea Helsingin huonon asuntotilanteen takia. Siedettävää perheasuntoa oli sodan jälkeen jopa vaikeampi löytää pääkaupunkiseudulta kuin nyt. Lahdella olisi edelleen erinomaiset saumat profiloitua hyvänä paikkana asua, niinhän tekee enemmistö muistakin Suomen kunnista jo. Mutta sen ei kannata tehdä niin, koska Lahdella on edelleen täydet mahdollisuudet olla ennen kaikkea hyvä kaupunki. Hyvä kaupunki siksi, että sillä on mainio keskusta. Kaikki eivät voi tietenkään asua keskustassa mutta hyvä keskusta on kaikkien kaupunkilaisten etu. kolumni


Kaupunkilainen No2 | 2016
To see the actual publication please follow the link above