Page 3

Kaupunkilainen No2 | 2016

Lahden kaupungin tiedotuslehti – 2 • 2016 Kaupunkilainen 3 – Tänne on syntynyt uusia yrityksiä ja kymmeniä uusia työpaikkojakin, Saario sanoo. Hyvinvointiin liittyviä yrityksiä on useita, samoin käsityöläisiä ja designin ja taiteen ammattilaisia. Palveluista löytyy mm. ajoneuvojen ja huonekalujen verhoilua, siivousta, remontointia ja tilitoimisto. Yhdistelmä toimii jo nyt, mutta asiakasvirtojen kannalta Saariolla on vielä yksi toive. – Kun vielä saisin tänne muutaman uuden päätoimisen käsityöläisen, joiden liikkeet olisivat auki päivittäin ja vetäisivät uusia asiakkaita katsomaan myös muuta tarjontaa. Yhteisiä tapahtumia Yhteistyön voima on jo näkynyt mm. häämessuilla, joihin Korilla oli omasta takaa järjestäjinä pitopalvelu, valokuvaaja, valokuvien tulostusyritys, graafinen suunnittelija, kukkakauppias, kampaaja ja muita hyvinvointipalveluita. Tapahtumille on myös tilaa, sillä toisen kerroksen Puusepänsali ja Tiilisali on toistaiseksi päätetty kunnostaa vuokrattaviksi monitoimitiloiksi. – Jos isoille tiloille ei ole jatkossa tilausta, niihin voi hyvin rakentaa myös pienempiä työtiloja yrityksille. Myös laajalla piha-alueella pystyy etenkin kesällä järjestämään markkinoita ja tapahtumia. Seuraavat tärkeät päivämäärät ovat valtakunnallinen Avoimet kylät -teemapäivä 11.6. ja Villähteen kylämarkkinat 30.7. Vireä Villähde Kuten moni muukin entinen tehdas, Autokori rakennettiin aikanaan lähelle asutusta. Siksi se nykykäytössään täydentää hyvin Villähteen kylän palveluja, joille on yhä enemmän tarvetta. – Villähde viehättää lapsiperheitä, sillä tänne on lyhyt matka Lahden keskustasta, hyvät bussiyhteydet ja oma juna-asema. Täällä on myös vireää harrastustoimintaa, Saario pohtii. Hän näkisi mielellään Korilla jatkossa myös elintarvikekaupan ja Postin ja Matkahuollon tyyppisiä palveluita, jotta lähiasukkaiden ei tarvitsisi aina ajaa asioille autolla. ”Talosta voi tulla keidas” 1960- ja 1970-luvun esineitä ja vaatteita myyvä Retrosisko muutti Korin yläkertaan ensimmäisten joukossa alkutalvesta 2015. Yrittäjä Seija Pernu halusi muuttaa liikkeen kotoaan paikkaan, jossa on muutakin toimintaa. – Näin heti talon mahdollisuudet keitaana, josta on hyvät yhteydet Lahteen. Kun vielä opastukset saadaan talossa kuntoon, toivottavasti useampi asiakas löytää sokkeloisessa talossa tänne yläkertaan. Yksinyrittäjänä Pernu toivoo, että yhteistyö toisi jossain vaiheessa apua liikkeen markkinointiin. Värikäs vintage viehättää alan harrastajia, mutta uusia asiakkaita on tosi vaikea houkutella pienellä budjetilla. Tutut tilat ja työntekijät Willähteen BussiHuolto Oy muutti tehdaspuolelle loppuvuodesta 2014, kun tilat lopulta vapautuivat Scanialta konkurssin jälkeen. Perustajaosakkaat olivat Autokorin entisiä työntekijöitä, jotka uskoivat linja-autojen korjausideaansa niin vahvasti, että käynnistivät yrityksen muualla nykyisellä nimellään. – Oli ilman muuta etu päästä tuttuihin tiloihin tuttujen ihmisten kanssa, kun vieressä vielä on pesupaikka, maalaamo ja muita alan toimijoita. Lainaamme myös välillä tekijöitä naapuriyritysten välillä, osakas Hannu Anttolainen sanoo. Maalaamo7:n yrittäjä Marko Näätänen ehti perustaa automaalaamonsa Korille aivan ensimmäisenä, perustellusta syystä. – Suomessa ei ole monta tällaista paikkaa, jossa on valmiina kaksi raskaan kaluston maalaukseen sopivaa kammiota, joiden perustamiskustannukset liikkuvat yli sadassa tuhannessa eurossa. Tartuin kiinni heti, kun sain vihiä, että Saario on hankkimassa rakennuksia takaisin. Myös Näätänen kiittää yhteistyötä, jossa BussiHuollon korjauskohteet usein päätyvät hänelle ja kahdelle työntekijälle maalattaviksi. Pääosa kohteista onkin linja-autoja. – Otamme mielellämme vastaan myös henkilöautoja, yritys on vakuutusyhtiöiden hyväksymä automaalaamo. Maalamo7:n maalari Jani Jääskeläinen valmistelee korjatun linja-auton maalipintaa ennen varsinaista maalausta. Juhani Saario (vas.) on tyytyväinen saatuaan entisiin Autokorin tiloihin pitkäaikaisia työntekijöitään yrittäjiksi. Hannu Anttolainen kuuluu Willähteen BussiHuollon osakkaisiin. Näin heti talon mahdollisuudet keitaana, josta on hyvät yhteydet Lahteen.


Kaupunkilainen No2 | 2016
To see the actual publication please follow the link above