Page 19

Kaupunkilainen No2 | 2016

Lahden kaupungin tiedotuslehti – 2 • 2016 Kaupunkilainen 19 Kristiina Kartimo ja Anu-Liisa Rönkä, teksti Tommi Lahtola, kuva V oisitko kulkea yhä useammin kävellen, pyörällä tai joukkoliikenteellä? Olisiko se sinulle edullisempaa, helpompaa, hauskempaa? Jokainen lahtelainen tekee keskimäärin kolme matkaa vuorokaudessa eli valitsee liikkumistapansa noin tuhat kertaa vuodessa. Matkat suuntautuvat kotoa töihin, kouluun, kauppaan ja harrastuksiin. Lahden kaupungin strategia tavoittelee sitä, että yhä useampi näistä matkoista tehtäisiin jotenkin muuten kuin yksin autoillen. – Joukkoliikenteen kulkutapaosuudessa tavoitellaan kasvua nykyisestä 5 prosentista 10 prosenttiin. Pyöräilyn osalta kunniahimoisena tavoitteena on nostaa kulkutapaosuus 20 prosenttiin nykyisestä 13 prosentista, kertoo liikenneinsinööri Kristiina Kartimo. Kaupunkiin on suunnitteilla pyöräilyn pääreittejä, joita pitkin asuinalueilta on helppo polkaista keskustaan. Alle viiden kilometrin matkoilla pyörä on usein henkilöautoa nopeampi liikkumisväline kaupunkiolosuhteissa. Pyöräilyn olosuhteet paranevat merkittävästi lähivuosina, kun myös keskustaa kehitetään kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen ehdoilla ja keskustan läpi järjestetään sujuvat pyöräilyn pääreitit. Viisasta liikkumista edistetään Viisas liikkuminen tarkoittaa sitä, että kulkumuoto valitaan joka matkaa varten viisaasti harkiten. Lahdessa toimii Viisaan liikkumisen ryhmä (VILKE). – Tämän vuoden painopisteet ovat juurruttaa viisaan liikkumisen edistämistyö kaupunkiorganisaatioon, integroida työpaikat mukaan ja lisätä sähköpyöräilyn ja työmatkalipun tunnettuutta, Kartimo kertoo. Sähköpyöräkokeilu innostaa VILKE-ryhmän sähköpyöräkokeilussa työpaikka sai käyttöönsä yhden sähköpyörän touko- ja kesäkuun ajaksi. Neljä henkilöä sai kukin kerrallaan kokeilla pyörää kaksi viikkoa. Yksi kokeilijoista on Lahden teknisen ja ympäristötoimialan tietotekniikkasuunnittelija Minna Pekonen. – En muista milloin viimeksi olisin ollut mistään niin innostunut, ensimmäistä kertaa sähköpyörää kokeillut Pekonen hehkuttaa. Pekosen työmatka on reilut 16 kilometriä suuntaansa. Sähköpyörällä se taittuu noin 35 minuutissa. – Ajaminen on niin mukavaa, että onneksi matka ei ole yhtään lyhyempi. Ajatus sähköpyörän hankkimisesta on ollut Pekosen mielessä jo pidemmän aikaa. Pilotti antaa arvokasta käyttökokemusta, jonka myötä osaa paremmin arvioida, minkälainen malli olisi omaan käyttöön sopivin. Sähköpyöräkokeilun edistymistä voi seurata Lahti Uudistuu -sivuilla lahtiuudistuu.fi/viisas-liikkuminen/ sahkopyorakokeilu ”En muista milloin viimeksi olisin ollut yhtä innostunut” – sähköpyöräkokeilija Minna Pekonen Porukka vastasi pyöräilystä Lahden kaupunki on kokeillut uutta tapaa kerätä lahtelaisten näkemyksiä kaupungistaan. Älypuhelimeen ladattavalla Porukka-sovelluksella saatiin tällaisia vastauksia pyöräilystä. Yleisin syy pyöräilyyn Lahdessa Kuntoilu ja terveys 22 % Ulkoilu 20 % Helppous 19 % Edullisuus 16 % Ympäristöystävällisyys 13 % Vapaus aikatauluista 8 % Mikä saisi sinut pyöräilemään enemmän? Nopeat pääpyöräreitit 32 % Pyöräilyn ottaminen osaksi arkiliikuntaani 19 % Työpaikan maksama korvaus pyöräillyistä työmatkoista 16 % Sähköpyörän tai tavarapyörän hankkiminen 12 % Hyvät sosiaalitilat työpaikolla 9 % Arvosana pyöräilykaupunkina 6 Minna Pekonen innostui sähköpyöräilystä heti ensimmäisen testiajon jälkeen. Kaupunkiin on suunnitteilla pyöräilyn pääreittejä.


Kaupunkilainen No2 | 2016
To see the actual publication please follow the link above