IHLT_20170524_08

IH Kesälehti | 2017

8 KESÄ Itä-Häme Työt kanavalla alkavat Kimola: Sulun rakentaminen avaa vesiliikenteen merkittävän tulpan. TEKSTI Jari Niemi ja Meri Lantela | GRAFIIKKA Anssi Hietamaa Kimolan kanavan käyttöön vihkimisestä tuli viime kesänä kuluneeksi 50 vuotta. Tänä kesänä käynnissä ovat rakennustyöt, joiden valmistuttua käytössä on kunnostettu kanava, joka mahdollistaa veneliikenteen Kymijoelta Konniveden kautta Päijänteelle. Seitsemän kilometriä pitkän kanavan länsipää on Iitin Vuolenkoskella ja itäpää Kouvolan Kimolassa. Kanava rakennettiin alun perin puutavaran uiton helpottamiseksi. Tavaraa uitettiin Päijänteeltä Kymijoen varren tehtaisiin. Uittokäytössä olleen kanavan kautta kulkivat viimeiset puut elokuussa 2002. Aluehallintovirasto myönsi luvat entisen uittokanavan muuttamiseksi vesiliikenneväyläksi noin kaksi vuotta sitten. Kanavan rakennussuunnitelmat tehtiin loppuvuoden 2016 ja talven 2017 aikana. Vesisulun ohella suunnitelmia tehtiin myös Eiraskan sillan ja yksityisessä käytössä olevan Taipaleen sillan osalta. Molemmat sillat korotetaan samaan 4,8 metrin korkeuteen kuin Heinolan sillat. Suunnitelmien teosta vastasi Kaakkois-Suomen ely-keskus. Kunnostuksen aikana nippunosturit, siirtolaitos ja säännöstelypato puretaan, Eiraskan ja Taipaleen sillat korotetaan, kanavaa ruopataan joiltakin paikoin ja ympäröivää kalliota louhitaan. Kunnostamishanke maksaa yhteensä noin 9 miljoonaa euroa, josta valtion osuus on 6 miljoonaa. Kouvola, Heinola ja Iitti osallistuvat hankkeeseen yhteensä 3 miljoonalla eurolla Heinolan osuuden ollessa 550000 euroa, Iitin 330000 euroa ja Kouvolan 1,9 miljoonaa euroa. Vastuun kanavan rakentamisesta on Liikennevirastolla. Rakennushankkeesta tehtiin kaksi muutostöitä vastustavaa valitusta, jotka Vaasan hallintooikeus hylkäsi. Toinen valituksista eteni korkeimpaan hallinto oikeuteen, joka hylkäsi sen perusteettomana. Rakentaminen käynnistyy alkavan kesän aikana ja valmista pitäisi olla vuoden 2018 kesän lopulla. –Näillä näkymin liikennöinti voi alkaa täysillä keväällä 2019. Tuolloin Kouvolassa on asuntomessut, joten kiinnostus kanavaa kohtaan on varmasti melkoinen, ennakoi Liikenneviraston projektipäällikkö Harri Liikanen. Kanavahanketta pidetään matkailua edistävänä etenkin sen sijainnin vuoksi. Erityistä mielenkiintoa kohdistuu 12 metrin suuruiseen sulkukorkeuteen ja maatien alitukseen. Uudistuksen toteuttaminen yhdistää Pohjois-Kymenlaakson vesistöt keskiseen Suomeen: sulun rakentaminen avaa merkittävän tulpan Järvi-Suomen vesiteissä. Kanavan lähialueella sijaitsee myös voimakkaasti kehittyviä matkailukohteita, kuten Vierumäki. Heinolan seutu on kokonaisuudessaan matkailullisesti voimakkaasti kehittyvää aluetta. UPM:n alueelle Vierumäen Tamppilahteen on valmistumassa yleiskaava, joka mahdollistaa jopa yli 100 miljoonan euron matkailuhankkeiden toteuttamisen alueelle. Kanavan arvellaan myös nostavan alueen rantakiinteistöjen arvoa. Heinola Nastola Konnivesi Vierumäki Pyhäjärvi Vuohijärvi Jaala Voikkaa Lahti 10 km 12 Kouvola 4 Iitti 46 Kimolan kanava GRAFIIKKA: ANSSI HIETAMAA Havainnekuvasta näkyy Kimolan kanavan erikoisuus eli maantien alitus. "Näillä näkymin liikennöinti voi alkaa täysillä keväällä 2019. Projektipäällikkö Harri Liikanen


IH Kesälehti | 2017
To see the actual publication please follow the link above