V E G A A N I S E T J A G L U T E E N I T T O M A T J U O M A T
– Elintarviketeollisuus ja ravintolayrittäjät huomaavat
kasvavan kiinnostuksen kasvipohjaisiin tuotteisiin ja veganismin
saaman julkisuuden. Esimerkiksi Kotipizzan vegaanipizza
sai julkisuutta, mikä todennäköisesti innostaa muitakin
yrittäjiä kehittämään reseptiikkaansa, professori Jallinoja
valottaa.
Jallinoja sanoo, että tähän asti ”-tonton” on ollut monille
merkki siitä, että tuotteesta puuttuu herkullisina pidettyjä ainesosia.
Tontonia syödään vain pakon edessä. Tilanne muuttuu,
kun tuotetta markkinoidaan tavallisena tuotteena kenelle
tahansa, ei vain erityisryhmille.
Ravintoloissa on paikoin kipuiltukin asiakkaiden erikoisruokavalioiden
kanssa. Vegaanisten viinien kohdalla kyseessä
on kulman muutos, osa palvelua. Osalle asiakkaista on tärkeää
eettisistä syistä välttää eläinperäisten tuotteiden kulutusta
mahdollisimman pitkälle.
GLUTEENITON OLUT – HITTI USEASTA SYYSTÄ | Samoin kuin osa
ihmisistä noudattaa kasvipohjaista ruokavaliota ilman eettistä
ideologiaa, keliaakikot eivät enää ole ainoita gluteenittoman
ruokavalion noudattajia. Sairauden hoidon rinnalle on
tullut kirjo erilaisista syistä gluteenia rajoittavia kuluttajia.
Professori Jallinoja näkee gluteenittoman ruokavalion vapaaehtoisen
noudattamisen osin jatkumona karppaukselle,
jonka myötä vehnäjauho joutui pannaan.
– Media ja mainonta viestivät, että länsimaissa ihmisillä
on paljon vatsavaivoja. Gluteenittomuudessa valkoinen vehnäjauho
nähdään vatsavaivojen syynä. Se myös symboloi länsimaista
tehomaataloutta ja sen tuotteita, ja näin siihen liitetään
monia kielteisiä piirteitä, Jallinoja kuvailee.
Gluteenin välttäminen on ollut hankalampaa niille, jotka
pitävät oluesta. Tilanne ei kuitenkaan ole toivoton: Keliakialiitto
listaa lukuisia gluteenittomia oluita, tunnetuimpana
niistä Kukko-oluet.
Uniq Drinks Finlandin valikoimassa on yksi panimo, joka
valmistaa gluteenitonta olutta.
– Me halusimme portfolioomme tanskalaisen panimon.
Pääsyy, miksi päädyimme Munkebohon, on heidän gluteenittomat
oluensa. Niitä on kolme: alkoholiton APA, porter ja
IPA, panimosalkusta vastaava Jaana Hihnala kertoo.
Munkebo Mikrobrygillä on käytössään uusin, entsyymien
avulla operoiva bioteknologia.
VAIKEAT EETTISET VALINNAT | Kuluttajat eivät tee pelkästään
tietoisia valintoja. Suurin osa suomalaisista tietää, mikä on
terveellistä ja miten pitäisi syödä ja juoda, mutta ei silti onnistu.
Valintojen takana on useita syitä.
Vastaavasti ympäristön ja eläinten kannalta kestävään ruokavalioon
motivoiminen ei tapahdu vain lisäämällä ihmisten
tietoisuutta tuotannon aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä.
– Ihmisellä, joka ryhtyy vegaaniksi, on yleensä joko eläinten
hyvinvointiin tai ilmastonmuutoksen liittyviä huolia,
mutta sitä voi siivittää myös terveellisyys tai halu syödä trendikkäitä
ruokia, Jallinoja aprikoi. n
Jallinoja muistuttaa, että vaikuttimet kuluttajien
valintojen takana ovat usein moninaisia.
LAUTASELLE 8 –9 | 2017 57