Porvoon päiväaikaisessa toiminnassa osallistava kirjaaminen on tuttu juttu. Sakari Söderström ja vastaava ohjaaja Anna-Greta Lindqvist
miettivät yhdessä, mitä Sakarin päivästä olisi tärkeää kirjata.
15
Kansa-koulu-hankkeella
parempaa kirjaamista
valtakunnallisella kansa-koulu-
hankkeella parannetaan kirjaa-mista
myös Etevassa. Kirjaaminen on
tärkeää, se tekee asiakasprosessin ja
asiakasta koskevan tiedon näkyväksi.
Hyvä kirjaaminen ja tiedon tallenta-minen
on välttämätöntä arviointien,
suunnitelmien ja päätösten tekemisek-si,
ja sitä kautta se parantaa asiakkaan
saamaa palvelua.
Asiakas mukaan kirjaamiseen
Osallistavan kirjaamisen hyöty asi-akkaalle
on se, että hän tulee entistä
paremmin nähdyksi ja kuulluksi, ja
osallisuus omissa asioissa lisääntyy.
Asiakasta informoidaan kirjaamisesta
asioitaessa hänen kanssaan. Asiak-kaan
ja omaisen tulee olla tietoisia
kirjaamisesta ja siitä, miten asiakas
saa asiakirjansa tutustuttavakseen.
Hyvällä kirjaamisella asiakkaan tilanne
sanoittuu ja se voi jäsentyä paremmin
myös hänelle itselleen. Osallistava
työtapa varmistaa, ettei työntekijä
rakenna asiakkaan näkemyksestä
poikkeavaa, omanlaistaan kuvaa
asiakkaasta ja hänen tilanteestaan.
Kirjaamalla yhdessä asiakkaan kans-sa
työntekijä antaa enemmän aikaa,
paneutuu asiakkaan tilanteeseen ja
tutustuu tähän paremmin. Asiat kirja-taan
yhdessä tai käydään asiakkaan
kanssa kirjaukset läpi, keskustellaan
niistä ja muokataan niitä tarvittaessa.
Minimissään työntekijä kertoo tapaa-misen
lopuksi ne pääkohdat, jotka ai-koo
kirjata myöhemmin työpaikallaan
sekä nostaa asiakkaan mielipiteen
vielä esille. Osallisuus on kokemusta
siitä, että voi vaikuttaa asioihin. Se on
mukanaoloa tilanteissa, joissa asioista
keskustellaan ja päätöksiä tehdään.
Tunne, että on tärkeä ja mielipiteillä
on merkitystä, vahvistaa asiakkaan
itseluottamusta sekä voimaannuttaa!
Kansa-koulu-hanke Etevassa
Kansa-Koulu-hankkeen kirjaamisval-mentaja-
koulutukseen on Etevalla
osallistunut työntekijöitä eri toimin-tayksiköistä.
Etevan sisäiset kirjaa-misvalmennukset
toteutetaan heidän
avullaan kokonaisuuksina, joissa
painotetaan asioita kunkin työnte-kijäryhmän
tarpeiden mukaan. Kir-jaamisvalmennuksen
eri osa-alueita
ovat kirjaamisen etiikka ja asiakasläh-töisyys,
tietosuoja ja tietoturva, kieli
sosiaalihuollon kirjaamisessa, hyvä
kirjaaminen, kirjaaminen sote-rajapin-nalla,
laki sosiaalihuollon asiakasasia-kirjoista
sekä osallistava kirjaaminen,
mikä tukee vahvasti asiakkaan osalli-suuden
kokemusta.
Sosiaalihuollon
asiakasasiakirjalain hanke
Kansa-koulu-hanke on sosiaalihuollon
asiakasasiakirjalain toimeenpano-hanke,
jonka rahoittaa Terveyden ja
hyvinvoinnin laitos THL. Kansa-koulu-hanke
käsittää kaksi kokonaisuutta,
kirjaamisosaamisen kehittämisen
sekä toiminta- ja tietomääritysten
toimeenpanon. Sosiaalialan työn edel-lytyksenä
on hyödynnettävä asiakas-tieto
siellä, missä asiakasta palvellaan
ja Kansa-koulu on osana sosiaalialan
tiedonhallinnan kehittämistä. Kansa-koulu-
hankkeen kirjaamisvalmen-nus
on osa sosiaalihuollon Kanta-palveluihin
valmistautumista ja sen
tavoitteena on tuottaa organisaatioihin
asiakastietojen määrämuotoiseen kir-jaamiseen
perehtynyttä henkilökuntaa
sekä vahvistaa kirjaamisosaamista.
Teksti Leeni Nurminen
Kuva Tiina Roikonen