Page 7

Kuntayhtymän Sidosryhmälehti 2016

7 Etevan maatilat sijaitsevat Nastolassa ja Orimattilassa. Tiloilla on mahdollista asua ja työskennellä tai käydä vain päiväaikaisessa toiminnassa. Päiväaikaisessa toiminnassa työtehtävät liittyvät pääsääntöisesti maatilan ympäristöön ja eläimiin. Asumisessa ja päiväaikaisessa toiminnassa hyvinvoinnin tukena ovat luonto ja elämässä mukana kulkevat eläimet. Käy katsomassa lisää esimerkkejä toiminnastamme Etevan internetsivuilta: www.eteva.fi/ Ajankohtaista/ Monipuolistatoimintaa  Teksti Merja Hento - Etevan - toimintakeskuksissa. vuonna 2015 toteutimme asiakastyytyväisyyskyselyt henkilöasiakkaillemme Etevan itäisellä alueella ja tilaaja-asiakkaille ja omaisille koko Etevan alueella. Saimme vastauksia yhteensä 438 ja kaiken kaikkiaan toimintaamme oltiin tyytyväisiä, mutta myös kehityskohteita löytyi. käyttäjäasiakaskysely Henkilökuntaa arvostetaan Asiakkaat kokivat, että henkilökunta ottaa huomioon heidän toiveensa ja kohtelee heitä ystävällisesti. Myös keskinäinen kommunikointi ja ymmärtäminen toimivat. Asiakkaat kokevat olonsa turvalliseksi niin omassa asunnossa, päiväaikaisessa toiminnassa kuin työmatkallakin. Kehittämisen paikat löytyvät henkilökunnan antamassa ajassa ja oman rauhan löytämisessä. Oma asunto on tärkeä Asumisesta kysyimme mistä pidetään ja mistä ei pidetä. Oma huone ja sen rauha on asukkaille tärkeä. Monipuolista, omannäköistä toimintaa arvostetaan ja sitä on tarjolla riittävästi. Oma vapaus ja henkilökunnalta tarvittaessa saatu apu ovat tärkeitä. Vaikka asuintovereista pidetään, yhteiselon myös koettiin aiheuttavan haasteita. Asukkaat kokivat, että ovat voineet vaikuttaa arkeensa, päättämällä muun muassa vaatteistaan, nukkumaajoistaan ja ruoastaan. Ruoka-aikoihin vaikutusmahdollisuudet olivat pienimmät. Kodin ulkopuolista toimintaakin oli riittävästi ja se on monipuolista: kulttuuria tai taiteen tekemistä, erilaista liikuntaa, vierailuja ja retkiä. Päiväaikaisen toiminnan sisällöistä pidetään Päiväaikaisessa toiminnassa viihdytään, asiakkaat pitävät siitä, että ovat voineet vaikuttaa toimintansa sisältöön. Tärkeänä pidettiin alihankintatyötä, työkavereita, ruokaa ja erilaisia kerhoja. Työn tekemisestä aiheutuva meteli häiritsee osaa vastaajista ja yhteiskunnan palveluja, muun muassa liikuntasaleja ja kirjastoa, voisimme käyttää vielä enemmän. omaisten palautekysely Omaiset kokivat, että heidän läheisensä saa riittävän ja avun ja hänet kohdataan yksilönä hänen erityistarpeensa huomioiden. Henkilökunnan ammattitaitoon luotetaan ja toimintaan yksiköissämme ollaan tyytyväisiä. Omaiset kokevat olevansa tervetulleita vierailuille yksikköön ja yhteistyö henkilökunnan kanssa on helppoa. Tosin henkilökunnalla ei aina ole aikaa henkilökohtaisiin keskusteluihin omaisten kanssa ja tiedonkulun toimivuudessa olisi välillä parantamisen varaa. Omaisten mielestä hieman epäselvää on myös onko omaisten antamalla palautteella vaikutusta. tilaaja-asiakaskysely Tilaaja-asiakkaat eli kuntien ja kuntayhtymien työntekijät tuntevat palveluistamme parhaiten asumispalvelut, lisätietoja halutaan eniten kotiin annettavista / jalkautuvista palveluista. Tulevaisuuden suurimpina palvelutarpeina vastaajat tunnistivat kehitysvammapsykiatrian ja asumispalvelujen tarpeet. Avoimissa vastauksissa esiin nousivat erityisesti lapsille ja nuorille sekä haastaville asiakkaille annettavan avun ja tuen tarpeet. Palveluihintulovaiheessa koetaan Etevan yhteyshenkilön toiminta ammattitaitoiseksi ja asiakaslähtöiseksi, mutta palvelupyyntöihin toivotaan nopeampaa reagointia. Etevan yksiköiden henkilökunnan koetaan toimivan asiakaslähtöisesti, toisaalta asiakaskohtaisten suunnitelmien toteuttamisessa on vielä kehittämisen varaa. Etevan eri tahoilta saatu tieto koetaan hyödylliseksi. Paljon tietoa saadaan sosiaalityön kautta. Suosittuja olivat myös digitaaliset kanavat, internet-sivut ja uutiskirje, joista tiedonsaanti koetaan kaikkein helpoimmaksi. Asiakastyytyväisyyskysely kunnan Teksti ja kuvat Tiina Roikonen


Kuntayhtymän Sidosryhmälehti 2016
To see the actual publication please follow the link above