Page 13

Kuntayhtymän Sidosryhmälehti 2016

13 Etevan asiakasrakenne etevan asiakkaalle sopiva palvelu ja hänen tarvitsemansa avun ja tuen määrä suunnitellaan yhdessä asiakkaan, hänen läheistensä ja kunnan sosiaalityön kanssa. Asiakkaiden avun tarve vaihtelee suuresti. Suurimmalla osalla asiakkaistamme avun tarve on kohtalainen, mutta osaamistamme tarvitaan myös erittäin vahvaa apua tarvitsevien asiakkaiden kanssa. Osaamisen ennakointiin kuuluvat aina päätökset poistuvasta, säilytettävästä, kehitettävästä ja uudesta osaamisesta. Osaamisen ennakoinnissa on kolme pääteemaa, joita suunnitelmallisesti kehittämällä ja kehittämistä johtamalla voidaan vaikuttaa palvelulupauksen toteutumiseen ja henkilöstön hyvinvointiin. Ennakoinnissa pääteemat ovat monimuotoiset palveluprosessit, palvelukulttuurin muutos ja johtamisen uudistaminen. Kehittämisen lähtökohtana on asiakkaiden tarvitsema palvelu ja tavoitteena synergiaetujen tuottaminen. Osaaminen kehittyy työtä tehden, oppimalla kokemuksesta ja järjestetyissä koulutus- sekä valmennustilaisuuksissa. Osaamisen kehittymistä tapahtuu koko työuran ajan. Osaaminen on työntekijän pääomaa, jota hän käyttää tehtävässään ja jonka käyttöä voidaan suunnata ja ohjata työnantajan taholta. Kehittämistyö keskittyy uudenlaisen asiakaspalveluosaamisen kehittämiseen, valtakunnallisten kehittämishankkeiden suunnitteluun ja asiantuntijaosaamista vaativaan täydennyskoulutuksen suunnitteluun sekä vastaa perusosaamisen varmistamiseen liittyvän täydennyskoulutuksen suunnittelusta. Oppisopimuskoulutus kokonaisuutena on osa kehittämistyötä kuin myös yhteistyö ammatillisten oppilaitosten, korkeakoulujen sekä sidosryhmien kanssa. Yhteisöllisyys ja vaihtoehtoiset kommunikaatiomenetelmät ja autismiosaaminen ovat osa palveluprosessien kehittämistä. Koulutamme sisäisesti vaihtoehtoisten kommunikointimenetelmien käyttöä, päivästruktuurien laatimista asiakaslähtöisesti, ennakoivaa asiakastyöskentelyä sekä Avekki (Aggression ja Väkivallan Ennakointia sekä hallintaa) koulutusta. Osaaminen kehittyy myös osallistumalla tutkimus- ja kehittämishankkeisiin. Etevan kehitysvammapsykiatrian yksiköt osallistuivat vuonna 2015 GeroCenterin ja Mikkelin ammattikorkeakoulun toteuttamaan Kuntoutujan osallistaminen -tutkimushankkeen ja kuntoutujan osallisuuden kehittämistyöhön. Vuoden 2015 aikana toteutettiin pilottina Kynnys ry:n VIA eli Vammaisten ihmisoikeudet asumisessa -projektin opintopiiri asukkaille ja työntekijöille. Kaksivuotinen Neurokognitiivinen käyttäytymisalanyysi -koulutus, 60 op, toteutettiin yhteistyössä yliopiston kanssa ja vaativin asiakkaiden tarvitsema palveluosaaminen lisääntyi merkittävästi. Valtakunnallinen vammaissosiaalityön hanke (ESR) vuosina 2016–2018 uudistaa palveluprosesseja. Lahden ammattikorkeakoulun kanssa yhteistyössä on toteutettu vuosina 2010–2015 kolme 40 opintopisteen laajuista esimiesvalmennusta, joihin on osallistunut 61 esimiestehtävässä toimivaa. KEVA:n kanssa yhteistyössä toteutetaan vuosina 2015–2016 Esimiehenä muutoksessa -valmennussarja. Valmennuksen tavoitteena on vahvistaa esimiesten osaamista muutostilanteiden johtamisessa ja hallinnassa. Esimiehille kohdennettu defusing-koulutus lisää valmiuksia haastavien tilanteiden käsittelyyn. Vuonna 2015 järjestettiin 378 lyhytkestoista täydennyskoulutustilaisuutta, työntekijää kohden osallistumiskertoja oli 2,9. Palvelujamme käyttää vuosittain noin 1600 asiakasta. Perhehoidon asiakkaista suurin osa eli yli 150 henkilöä käy lyhytaikaisessa hoidossa. Kehitysvammapsykiatrian palveluista hyötyvät kaikkein haasteellisimmat asiakkaat. Heitä on noin 100 henkilöä vuodessa. Teksti Elli Luoma, Pirjo Riikonen, Irma Oinonen


Kuntayhtymän Sidosryhmälehti 2016
To see the actual publication please follow the link above