Page 10

Kuntayhtymän Sidosryhmälehti 2016

-Suunnitelma -Tarpeet Sosiaalihuollon palvelutehtäviin tulee yhtenäiset asiakasasiakirjamallit ja yhtenäinen luokitus, jota käytetään kirjatessa asiakasasiakirjoihin palveluprosessin eri vaiheissa. Sosiaalihuollon asiakasasiakirjasanaston tavoitteena on yhtenäistää sosiaalihuollossa käytettävät käsitteet. Asiakastyön dokumentoinnin kehittäminen tähtää Kantaan eli kansalliseen tietovarantoon ja kansalliseen arkistoon. Lainsäädännölliset muutokset mahdollistavat kokonaisuuden etenemisen turvallisesti ja hallitusti. Laki asiakasasiakirjoista (2015) antaa selkeät raamit kirjaamisvelvollisuudesta ja kirjaamisen yhtenäisestä sisällöstä. Lakiin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä tehty muutos mahdollistaa Kantaan siirtymisen, kun lakiin lisätään vielä sosiaali ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastietojen yhteiskäyttöä koskevat säännökset. Etevassa tämä tarkoittaa rakenteisen kirjaamisen käyttöönottoa. Meillä on jo käytössä yksilöllinen elämän suunnittelu YKS, jolla asiakkaan tar - peet, toiveet ja tavoitteet selvitetään. Rakenteisen kirjaamisen avulla nämä YKS:iin kootut asiat saadaan kaikkien -Suunnitellut tavoitteet -Hoidon,  palvelun, ohjauksen toteutus asiakkaan kanssa työskentelevien tietoon ja asiakastyöstä tulee suunnitelmallisempaa. 10  Eteva kuntayhtymän sidosryhmälehti  2016 Kun päivittäinen kirjaaminen toteutetaan suunnitelmassa olevien tavoitteiden ja suunniteltujen toimintojen kautta, kirjataan asiakkaan kannalta oleellisia asioita. Kirjaaminen on asiakaskeskeistä, sillä kuvataan miten asiakas on osallistunut erilaiseen toimintaan, miten hän on kokenut tilanteen ja miten vammaisuuden aiheuttamia esteitä on pystytty madaltamaan. Onnistunut muutos edellyttää ajattelutavan muutosta siitä, mikä on kirjaamisen merkitys ja miksi me kirjaamme. Kirjaamiskulttuurin muuttuessa asiakas nousee tavoitteineen kirjaamisen keskiöön. Rakenteinen kirjaaminen parantaa asiakkaan saaman palvelun laatua ja helpottaa asiakastyön arviointia ja seurantaa. Rakenteinen kirjaaminen otetaan käyttöön kaikissa Etevan yksiköissä kevään 2016 aikana. Perheiden asiointi lyhytaikaishoidon kanssa helpottuu E t e v a n    a s i a k a s t i e t o j ä r j e s t e l - mä uudistuu ja sen myötä saamme muun muassa käyttöön sähköisen ajanvarauksen ja viestitoiminnon. Sähköinen ajanvaraus on tarkoitettu lyhytaikaishoidon yksiköissä asioiville perheille. Sen myötä perheiden asiointi helpottuu, kun lyhytaikaishoidon yksiköiden ajanvarauksia voi tehdä tietoturvallisesti omilta kotikoneilta ja mobiililaitteilta ja silloin kuin käyttäjälle parhaiten sopii. Käyttäjät voivat myös selata omia varauksiaan palvelussa. Viestitoiminto on osa sähköisen ajanvarauksen toimintoja. Se mahdollistaa tietoturvallisen sähköisen viestinnän perheen ja lyhytaikaishoidon yksikön välillä. Sähköinen ajanvaraus ja viestitoiminto otetaan huhtikuun 2016 aikana koekäyttöön Järvenpään Tikkarellissa ja osassa sen asiakasperheitä. Heidän kokemustensa perusteella määritellään toimintatavan levittämisen aikataulu muihin Etevan lyhytaikaishoidon yksiköihin. Perheen pitää tilata sähköisen asioinnin käyttöoikeus ja se merkitään tiedoksi asiakastietojärjestelmäämme. Sähköinen oikeuksien tilauslomake tulee saataville käyttöönoton jälkeen Etevan www-sivuille. Asiakas keskiöön dokumentointia kehittämällä -Tavoitteet -Ar viointi Teksti Leenamaija Sipponen, Saku Salonen, Tiina Roikonen


Kuntayhtymän Sidosryhmälehti 2016
To see the actual publication please follow the link above