Page 9

EnstoToday 2016 No1 SWE

S Fördelarna med konsensus Det som världen kan lära av Sverige. verige har utfört en enastående bedrift, närmare bestämt att frikoppla utsläpp av växthusgaser från ekonomisk tillväxt. Enligt den amerikanska tidskriften The New Yorker har Sverige under de senaste 25 åren minskat sina koldioxidutsläpp med cirka 23 procent och samtidigt ökat sin ekonomiska tillväxt med mer än 55 procent. ”Vi har haft ett intresse för miljöfrågor i många år,” säger Mats Holme, VD för Belysningsbranschen (branschförening för Sveriges tillverkare och importörer av ljuskällor, belysningsarmaturer och komponenter). Mats Holme är på typiskt svenskt manér ganska blygsam när det kommer till den framgång som hans land har rönt. Trots det sätt på vilket vikingar framställs i filmer är det mycket svårt att få någon att slå sig för bröstet och prata om segrar. Konsensus fungerar En sak som Mats Holme emellertid inte tvekar att lyfta fram är Sveriges förmåga att få saker och ting gjorda i belysningsbranschen. ”Det som är speciellt i Sverige är att konkurrenter på marknaden är bra på att samarbeta. Vi konkurrerar på ett område och samarbetar på ett annat. Det är ingen konflikt när vi samlas kring en fråga för branschföreningen. Här råder en sann respekt konkurrenter emellan.” Att styra till konsensus är vad Mats Holmes branschförening har till uppgift. ”Det är viktigt att jag känner till konkurrenslagarna så att jag kan föreslå vilka frågor som vår organisation ska arbeta med.” Och konsensus fungerar endast när det finns tillit. Om föreningens medlemmar litar på att Mats Holme agerar med deras, som helhet betraktad, bästa för ögonen, skapas en grogrund för samarbete. Hitta balansen En viktig fråga har varit att skapa standarder för hur man förmedlar miljöinformation om produkterna. ”Många svenska kunder, såsom belysningskonsulter och stora fastighetsägare, vill ha ingående information, betydligt mer information än den som tillhandahålls i andra länder,” säger Mats Holme. Det är förstås avgörande att kunder känner till en produkts potentiellt farliga komponenter men ett offentliggörande kan gå överstyr. ”Ibland kan de begära information som tillverkarna kanske inte känner till, som till exempel aluminiumblandningen i en produktkomponent,” säger Mats Holme. Mats Holmes branschförening hjälper därför till att ta fram standarder för hur information ska förmedlas och presenteras för att hitta en balans där tillverkarna kan producera med lönsamhet samtidigt som kunderna också är nöjda. ”På andra marknader hade detta varit omöjligt.” Smart, effektiv, säker En annan bedrift som föreningen har lyckats med och som är värd att lyfta fram är dess initiativ ELRÄTT, som ska hjälpa elektriker att sälja in lösningar istället för bara erbjuda produkter. ”ELRÄTT är ett samarbetsprojekt mellan 700 företag som syftar till att stärka och utbilda 6 500 elektriker att bli smarta, effektiva och säkra,” säger Mats Holme. ”Det är en organisation som arbetar för att öka kunskapen hos elektriker så att de kan sälja in bra lösningar till slutanvändaren.” Det bidrar även till öka antalet medlemmar i branschföreningen. Om en tillverkare vill delta i ELRÄTT måste vederbörande gå med i föreningen. ELRÄTT är innovativt såtillvida att det kan vara till hjälp när det gäller att sälja in tillverkarnas produkter samtidigt som det banar väg för en bättre upplevelse för konsumenterna. Det är ett bevis på svenskarnas förmåga att skapa konsensus. ”Det borde finnas ett intresse för detta på andra marknader,” säger Mats Holme. Försvarare av forskning och utveckling Utöver allt det ovannämnda går belysningsföreningen i bräschen för att försvara sina medlemmars intressen när det gäller lagstiftning och regelverk. ”Vi försöker att göra ändringar i reglerna så smidigt som möjligt för medlemmarna, då dessa ändringar vanligtvis är kostsamma,” understryker Mats Holme. Organisationen är aktiv i att lobba för FoU-vänliga regelverk. ”Du behöver regler som tillåter branschen att utveckla nya energibesparande tekniker,” säger Mats Holme. ”Regelverk bör dock inte utgöra ett hinder för forskning och utveckling genom att göra dem alltför kostsamma.” Scott Diel Jonas Borg Ensto i Sverige


EnstoToday 2016 No1 SWE
To see the actual publication please follow the link above