Page 29

2015HyvaHappi • No2

29 Lahden seudun Asumisen ja matkailun julkaisu Matti Purhonen (edessä) ja Kari Mäkinen kuuluvat samaan paikalliseen moot-toripyöräkerhoon. MC Kitcs-tone sai alkunsa kolmen työkaverin voimin. Pyörän selässä aistii KESÄN TUOKSUT Teksti: Leena Johansson Kuvat: Juha Tanhua Hollolalainen Kari Mäkinen ja nasto-lalainen Matti Pur-honen kahvittelevat tutulla terassilla Lahden mat-kustajasatamassa. Miehiä yh-distää moottoripyöräily. – En ole aikaisemmin elä-mässäni kokenut samanlais-ta sosiaalisuutta kuin tämän harrastuksen parissa, sanoo Mäkinen, joka sai moottori-pyöräkipinän vuonna 2011 motoristien kevätpäivillä Lahdessa. – Tiesin, että pyörän halu-an, ja kun vaimokin oli asialle myötämielinen, harrastus al-koi. Tällä hetkellä menossa on jo kolmas pyörä. Purhosella on pidempi ko-kemus pyörän selässä. – Ajoin jo nuorena, ja aikui-sena ensimmäinen pyörä tuli ostettua 90-luvulla. Ensim-mäinen iso matkapyörä han-kittiin vaimon kanssa vuon-na 2005. Lapset olivat jo kas-vaneet, ja Euroopan-reissuista tuli ”meidän juttu”. Pari viikkoa pyörän se-lässä on myös melkoinen parisuhdetesti. – Se voi joko etäännyttää tai lähentää, Purhonen sanoo ja jatkaa, että omalla kohdalla kokemus yhdisti. Alkukesä tuoksuineen on motoristille parasta aikaa. – Hyvä ajankohta lähteä liikkeelle on aikainen aamu, kun ilma on raikas ja aamun kosteus tuoksuu, kaverukset kuvailevat. – Autolla menee paikasta A paikkaan B, pyörällä on mat-kalla, Kari Mäkinen tiivistää. Kausi aloitetaan keväisin yhteisellä ajoharjoittelulla. – Talven jälkeen se on tar-peen, vaikka kuinka paljon olisi ajanut, Matti Purhonen sanoo. Moottoripyörällä ajami-nen on haasteellisempaa kuin autolla liikkuminen, eräänlai-nen seikkailu. – Moottoripyörän selässä kokee ympäristön ihan eri ta-valla kuin autosta, ja on osat-tava ennakoida ja havainnoida liikennettä tarkemmin, Pur-honen kuvaa. – Autoilijan ennalta-arvaa-maton äkkiliike on vaaralli-sin, Kari Mäkinen jatkaa. Turvaa tuovat myös varus-teet. Enää ei ajeta farkuissa ja nahkatakissa. – Ajopukujen uudet materi-aalit suojaavat sekä vedeltä et-tä tulelta. Ne hengittävät ja pi-tävät lämmön. Myös nahkapuvut ovat ny-kyään vedenpitäviä ja väliker-roksilla säädellään lämpötilaa. – Sama puku toimii nollake-listä 35 asteen helteeseen. Yksi osa harrastusta on ku-vaaminen, jonka avulla ikuis-tuvat myös Lahden seudun kauniit reitit. Monella moti-ristilla on jo kameroita sekä kypärässä että pyörässä. – Reissuilta saatua mate-riaalia työstetään elokuvik-si. Jälkeenpäin on mukavaa muistella ja fiilistellä, Kari Mäkinen kertoo. Unohtumaton elämys – eikä tarvitse olla motoristi Keväällä 2011 avattu Suo-men Moottoripyörämuseo ja sen yhteydessä toimiva ravintola on matkailukohde Lahdessa. Vajaan 600 neliön mu-seorakennus on vuonna 1959 valmistunut punatiili-nen entinen kuivaamo. Esillä on sata pyörää se-kä aiheeseen liittyvää oheis-materiaalia, kuten vanhoja pienoismalleja, ajovarusteita sekä edustava kokoelma al-kuperäisiä emalikylttejä. Museossa on nähtävil-lä edesmenneen suoma-laistähden Jarno Saarisen ajopuku. Moottoripyörämuseossa sijaitsee maailman en-simmäinen Lontoon ul-kopuolinen Ace Corner -kahvilaravintola. – Moottoripyörämuseo ravintoloineen on unoh-tumaton elämys muillekin kuin alan harrastajille. Meil-le tullaan myös kauempaa, viime vuonna kävijöitä oli 32 maasta, kertoo museon isäntä Riku Routo. Koko kesäkauden tapahtu-mat löytyvät museon kotisivulta osoitteesta moottoripyoramuseo.fi. Harrastaminen: Moottoripyöräharrastus on parhaimmillaan samanhenkistä yhdessäoloa ja maisemista nauttimista. 3 VINKKIÄ Motoristien top 3 Lahden seudulla 1Maisematiet, kuten Vääksystä Pulkkilanhar-julle sekä pikkutiet, joita ei muuten tulisi kuljettua. 2Lahden satama. Paljon ihmisiä ja paljon pyöriä. 3Moottoripyörämuseo on alan harrastajien mekka.


2015HyvaHappi • No2
To see the actual publication please follow the link above