Muotoilu ei
ole kulmien
pyöristämistä – se
on mahdollisuus
liiketoiminnan
kehittämiseen
MUOTOILU JA ERITYISESTI PALVELUMUOTOILU ovat nykypäivänä
yhä useammille yrityksille tärkeä työkalu erottautumisessa markkinoilla.
Tähän on johtanut muun muassa digitaalisuus, joka on tehnyt maail-masta
läpinäkyvän. Kuluttajilla on entistä enemmän mahdollisuuksia
verrata ja valita erilaisia palveluita ja tuotteita, mikä näkyy yrityksille en-tistäkin
kireämpänä kilpailuna.
Muotoilu näkyy kaikkialla. Harvoin kiinnitetään huomiota asiaan, joka
on hyvin muotoiltu, mutta huonosti muotoiltu tuote tai palvelu saa kyl-lä
taatusti huomiomme.
Kyse on siitä, että aina ei tarvitse kilpailla pelkästään halvemmalla
hinnalla, vaan yritys voi keskittyä luomaan kilpailuetua esimerkiksi pa-remmalla
asiakaskokemuksella tai tuotteiden käytettävyydellä. Muotoi-lun
hyödyntämisessä onkin syytä korostaa liiketoiminnan kannattavuu-den
ajureita, jotka vievät yritystä eteenpäin pitkällä aikavälillä.
Luovat ja innovatiiviset yritykset osaavat hyödyntää muotoilun me-netelmiä
yrityksen kehittämisessä. Tärkeintä on hallita kokonaisuus, jos-sa
ratkaisut tehdään liiketoimintalähtöisesti, mutta suunnittelu käyttäjän
ehdoilla. Menestyvät yritykset hyödyntävät myös usein suunnittelussa
muotoilun ratkaisuvälineitä, kuten palvelumuotoilua ja -konseptoin-tia
tai rakentavat prototyyppejä, jotka tuovat kustannustehokkuutta ja
antavat mahdollisuuden testata erilaisia vaihtoehtoja ennen palvelun tai
tuotteen markkinoille viemistä.
Muotoilu ei ole pelkästään sitä, miltä lopputulos näyttää vaan ennen
kaikkea, miten se toimii ja miten se tuotetaan. Muotoiluprosessissa voi-daan
myös miettiä tuotteiden tai palveluiden käytännöllisyyttä, erot-tautumista
kilpailijoista ja tarkastella materiaalivalintoja. Usein muotoi-luprosessin
aikana kehitetään myös tuotantoa suuntaan, jossa se on
edullisempaa, tehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää.
Muotoilun hyödyntämisessä tarvitaan poikkeuksetta asiakasymmär-rystä
ja ruohonjuuritason tietoa alasta. Me LADECissa haluamme vah-vistaa
alueen kilpailukykyä ja olla mukana luomassa uusia työpaikkoja.
Muotoilu on kilpailuvaltti, jota eteenpäin pyrkivien yritysten kannattaa
ehdottomasti hyödyntää. Se on myös keino erottua kilpailijoista ja kul-kea
rohkeasti omaa latua.
Isko Lappalainen
Muotoiluliiketoiminnan kehittäjä
LADEC
Melissa-tyttären suunnittelema Atomi-valaisin.
– Aloitimme Visiotiimin kanssa samalla tavoin nollasta vuonna
1991. Yritys kasvoi vuosi vuodelta, työllisti parhaillaan 13 henkilöä ja
palveli lähes 200 asiakasta. Vuonna 2002 olimme tilanteessa, jossa
markkinat olivat kypsät. Kasvua olisi pitänyt hakea kansainvälis-tymisellä,
joka näimme liian suurena riskinä. Sen sijasta päätimme
tarttua saamamme ostotarjoukseen ja siirtää ohjelmiston kehittä-minen
uusiin käsiin, Harri Talvio kertoo.
Rohkeasti eteenpäin
Menestyksekkään yrityskaupan jälkeen pariskunta veti hetken
aikaa henkeä ja pohti elämänsä suuntaa. Leena työskenteli ohjel-mistoalan
konsulttina, mutta Harri halusi tyystin pois vanhoista
kuvioista.
– Olen aina tykännyt suunnitella asioita ja työskennellä käsil-läni,
joten lähdin opiskelemaan puusepäksi. Kiinnostuin etenkin
koneellisesta ja CNC-ohjelmoidusta puuntyöstöstä.
Valmistumisen jälkeen Talvioiden suunnitelma puusepänalan
yrityksestä toteutui. Yhtiön liikeidean testannut ELY-keskus auttoi
yritystä järjestämällä EU:n aluetukirahastolta tukea raskaisiin lai-teinvestointeihin.
– Puun ja siitä valmistettujen tuotteiden arvostus on kasvussa.
Näemme siinä uusia mahdollisuuksia. Kysyntä tulee ylittämään
tarjonnan vielä lähivuosina, Harri Talvio uskoo.
Upwood Design on saanut Lahteen siirtymisen jälkeen LADECis-ta
tukea ja neuvontaa.
– Isko Lappalainen on auttanut meitä etenkin verkostoitumi-sessa.
Käynnissä on myös kehityshanke, jossa LADEC tukee yrittäjiä
monin eri tavoin. Upwood on myös mukana tulevilla Habitare-mes-suilla
LADECin kokoamalla lahtelaista muotoilua ja kalusteosaamista
esittelevällä osastolla, Leena Kypärä-Talvio päättää. •
17