12 ADVOK A AT TI / 1-2019 ajassa
S I LMI NN Ä K I J Ä
Kutsumusammatissa
Etusivun rikokset – näin kovat uutiset syntyivät -kirjassa
toimittajat kertovat juttujensa taustoista. Kalevan toimittaja
Susanna Kemppainen sai 2016 uutisoitavakseen poikkeuksellisen
järkyttävän insestitapauksen.
Miten selviät rankoista juttukeikoista?
Tässä työssä jokainen puhelinsoitto tai sähköposti voi tuoda käsiin edellisen
päivän karua tapausta vieläkin karumman ihmiskohtalon. Myönnän,
että tällaiset poikkeuksellisen traagiset tarinat pääsevät yllättämään, ne
koskettavat ja menevät niin sanotusti ihon alle. Mutta ne tulevat sieltä
myös pois, kunhan juttu jälkipyykkeineen on saatu käsiteltyä. Haastavista
tehtävistä selviää pitämällä oman roolinsa kirkkaana mielessä ja huolehtimalla
siitä, että raskaalle työlle saa riittävästi vastapainoa vapaa-ajalla.
Miten Suomen oikeuslaitos mielestäsi toimii?
Pääsääntöisesti hyvin. Keskeisin ongelma on oikeusprosessien kohtuuttoman
pitkät kestot. Uutisoimassani hyväksikäyttötapauksessa oikeuslaitokselle
voi antaa kiitosta esimerkiksi siitä, että koko tuomioistuinkäsittely
ja myös tuomio oli poikkeuksellisesti julkinen, mikä on harvinaista,
kun rikosnimikkeenä on törkeä lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö.
Onko asianajajan ja toimittajan työssä jotain yhteistä?
Seuraan lähes päivittäin asianajajien toimintaa tavalla tai toisella. Pidän
heidän työtään ratkaisevan tärkeänä oikeusvaltiolle. Yhteistä työllemme
on esimerkiksi se, että kummassakin tehtävässä kohdataan hyvin erilaisia
ihmiskohtaloita. Se edellyttää taitoa kuunnella ihmisiä.
Kumpikin ammattiryhmä on myös sitoutunut toimimaan eettisesti
kestävällä tavalla: asianajajia velvoittaa hyvä asianajajatapa ja toimittajia
Journalistin ohjeet.
TEKSTI MIINA POIKOLAINEN // KUVA TEIJA SOINI
Etusivun rikokset – näin kovat uutiset syntyivät (Crime Time 2018)
KIITELTY TOIMISTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSTUTKIMUS
TOTEUTETAAN TAAS – TULE
MUKAAN!
ASIANAJAJALIITTO tarjoaa asianajotoimistoille uuden mahdollisuuden
osallistua yhteiseen asiakastyytyväisyystutkimukseen.
Tutkimus käynnistyy helmikuussa ja sillä kartoitetaan
asianajotoimistojen asiakkaiden kokemuksia oikeudellisista
palveluista. Kyselytutkimuksen toteuttaa HR4
Promenade Research yhteistyössä Asianajajaliiton kanssa.
Vastaava tutkimus toteutettiin edellisen kerran vuosi
sitten. Asianajajat ja asianajotoimistot saivat asiakkailtaan
hyvät pisteet kaikilla osa-alueilla. Vastaajista 93 prosenttia
käyttäisi samaa toimistoa uudestaan.
Tutkimuksen kysymykset on räätälöity asianajoalalle. Arvioitavia
asioita ovat muun muassa palvelutaso, asianajajan
ammattitaito ja työn laatu, palvelukyky ja asiakassuhteen
hoito, hinta-laatusuhde sekä asiakashyödyn saavuttaminen.
Tutkimus soveltuu kaikenkokoisille asianajotoimistoille.
Tutkimus suoritetaan nettikyselynä siten, että toimistot
lähettävät yrityskohtaisen vastaamislinkin asiakkailleen.
Tiedonkeruuvaiheessa varmistetaan asiakassuhteiden
luottamuksellisuus. Myös tulokset raportoidaan vain toimistolle
itselleen, ja vertailu muihin toimistoihin tehdään
ainoastaan keskiarvotasolla.
Liitto osallistuu tutkimuksen kustannuksiin, minkä
ansiosta asiakastutkimus on toimistoille kustannuksiltaan
erittäin kohtuullinen.
Asianajotoimistot tilaavat palvelun suoraan tutkimuksen
toteuttajalta, HR4:ltä. Toimistoille on helmikuussa
lähetetty sähköpostitse yksityiskohtainen tarjous ja tietoa
tutkimukseen osallistumisesta.
TUNNELMIA 2018 TOTEUTETUSTA TUTKIMUKSESTA:
”Asianajajaliiton teettämä asiakastyytyväisyystutkimus asianajotoimistojen
käyttöön oli erinomaisen positiivinen yllätys. Sain
sen avulla omilta asiakkailtani paljon sellaista yksityiskohtaistakin
palautetta ja tietoa toimistoni palvelusta, mikä olisi muutoin
jäänyt saamatta. Varsinkin positiivinen palaute lämmitti, mutta
sain myös hyviä kehittämisideoita. Hintakin oli hyvin kohtuullinen.
Suosittelen lämpimästi osallistumista tutkimukseen.” Kalle
Ervasti, asianajaja
”Kokemukseni ovat yksinomaan positiivisia. Kysely oli asiantuntevasti
laadittu ja osallistuminen oli asianajotoimiston kannalta
helppoa. Kustannukset olivat erittäin kohtuulliset. Vastauksia tuli
riittävästi. Vastaukset kannustivat panostamaan hyvään asiakaspalveluun
jatkossakin. Oli ilo lukea myönteistä palautetta.
Kyselyyn osallistuminen ei ollut turhaa, sillä vastauksista nousi
onneksi esille muutamia seikkoja, joissa on vielä kehittämisen varaa.
Voin varauksetta suositella vastaavaan kyselyyn osallistumista
muillekin asianajotoimistoille.” Juha Ryynänen, asianajaja
LAIN LUKU
93 %
ASIAKKAISTA KÄYTTÄISI SAMAA
ASIANAJOTOIMISTOA UUDESTAAN